Emotie

Photo by Sydney Sims on Unsplash

Van tranen tot tongen: Dit is waarom je Donders Wonders moet lezen

Helemaal naar de klote was ik van het bericht dat mijn jongste zwager was overleden. Rauw verdriet dat zich uitte in pijn en tranen. Een overlevingsinstinct, leerde ik dankzij Donders Wonders.

De 500 blogs die hier in zes jaar tijd verschenen leren ons namelijk wie we zijn en hoe ons brein werkt. Leuk, omdat feitjes gewoon tof zijn. En behulpzaam, omdat je bijvoorbeeld leert wat stress is, waar geluk vandaan komt, waar het puntje van je tong ligt en dat huilen heel gewoon is. Een bloemlezing.

Overleven, dat is de belangrijkste reden dat we van tijd tot tijd in huilen uitbarsten. Baby’s en kinderen zorgen met hun tranen dat ze te eten krijgen, een schone luier, of gewoon een warme knuffel. Volgens wetenschappers heeft zich dat bij volwassenen doorontwikkeld tot een automatisme bij extreme pijn, angst, of rauw verdriet.

Een triest stukje wetenschap misschien, maar fijn om te weten dat huilen iets menselijks is. Dat tranen heel normaal zijn bij het verlies van een naaste of een gebroken hart. En dat het absoluut geen schande is om te huilen bij een zielige film.

Geld (geven) maakt gelukkig

Gelukkig leren we van Donders Wonders ook waar we gelukkig van worden. Van warme steun in dit soort barre tijden bijvoorbeeld. En van een stralende zon.

Of van een cadeautje. Van cadeautjes die je krijgt – wie vindt het nou niet leuk om pakjes uit te pakken – én van cadeautjes die je geeft. Dat laatste is de reden waarom acties als het Glazen Huis en Live Aid zo veel geld binnen slepen. We worden net zo blij van geven als van nemen, zo concludeerden hersenonderzoekers met enige verbazing.

Pak nou niet meteen die portemonnee om lukraak met geld te strooien. Want voor je het weet hou je te weinig over voor je eigen huishouding, en dat kan zorgen voor permanente stress. En als iets zorgt voor problemen in je hoofd, en in de rest van je lichaam, dan is het wel chronische stress. Daar kan je dan wel weer wat aan doen, zoals rust, yoga, en volgens sommigen een dosis marihuana.

Tranen van geluk

Terug naar die tranen. Hoewel het vaak een uiting is van verdriet, vloeien tranen ook als we overmand worden door intens geluk. Denk aan de emotionele traan bij een huwelijksaanzoek of geboorte van een kind. Of de uitgeperste traan als je niet meer kan stoppen met lachen. Maar ook het zeldzame moment waarin je plots beseft dat iemand waaraan je gehecht bent altijd voor je klaarstaat als het nodig is, kan leiden tot tranen van geluk.

Afbeelding van Gino Crescoli via Pixabay

In dit opzicht reageert je lichaam dus hetzelfde op enorme blijdschap als op pijnlijke gebeurtenissen. En hoewel iedereen blij wordt van iets anders, zijn er wel dingen die je kan doen om je gelukkiger te voelen, bijvoorbeeld door je gedachten te trainen of af te leiden.

Zelf word ik gelukkig van kennis. Van alledaagse feitjes tot van-die-dingen-waar-je-eigenlijk-nooit-over-nadenkt. En laat dat nou precies zijn waar Donders Wonders zich sinds 2014 mee bezig houdt. Want hoe vaak vraag je je af waarom wij twee neusgaten hebben? Wat gebeurt er in je hoofd als dat ene woord op het puntje van je tong ligt? Waarom zoenen we elkaar, terwijl dat eigenlijk maar een vreemde bezigheid is? Hoe komt het dat de tijd soms sneller lijkt te gaan dan anders?

En hoe kan ik ervoor zorgen dat ik al deze feitjes in mijn geheugen opsla?

Deze blog is geschreven om onze 500e blogpost te vieren. We willen graag weten wat onze lezers het beste vinden. Heb jij een favoriete blog of een favoriet onderwerp? Stuur ons een mailtje en laat het ons weten.

Oorspronkelijke taal: Nederlands
Author: Roeland Segeren (gastblogger)
Buddy: Eva
Editor: Felix