ChatGPT: Een chatbot van ongekend niveau

Een gesprek met ChatGPT lijkt vaak verdacht veel op een gesprek met een mens… maar wel een die onmenselijk veel weet. Handig?

Je kent ze wel: de irritante klantenservice chatbots die nooit echt je vraag begrijpen. Maar nu is er een chat-AI die bijna niet van een mens te onderscheiden is. Het genereert taal door steeds te voorspellen wat het meest waarschijnlijke woord is, gegeven de context. Dit indrukwekkende programma komt met voordelen, maar niet zonder risico’s.

Context om mee te voorspellen

ChatGPT werd eind 2022 gelanceerd en was (destijds) de nieuwste versie in de GPT (“Generative Pre-trained Transformer”) reeks uit de koker van OpenAI. Deze taal-genererende programma’s kunnen teksten produceren die niet te onderscheiden zijn van teksten van een mens. Om dit te bereiken maken deze programma’s gebruik van Machine Learning technologie, wat betekent dat ze leren van grote hoeveelheden data. In dit geval zijn dat online teksten, zoals boeken, artikelen en online gesprekken. Het programma leert hoe vaak bepaalde woorden met elkaar voorkomen in deze teksten. Op basis van deze patronen voorspelt een GPT het volgende woord in een bepaalde zin. Om teksten te maken gebruikt het dus de meest waarschijnlijke woordcombinaties, gegeven een specifieke context.

Praatgrage transformer

Een GPT is een zogenoemde transformer, een modeltype dat in staat is om grote stukken tekst in één keer te analyseren in plaats van woord-voor-woord. Dit maakt GPT snel en het kan van een brede(re) context in een tekst gebruikmaken om patronen te leren. Eerdere GPT-versies zijn dan ook getraind op een enorme hoeveelheid tekst. ChatGPT is hierop gebaseerd en heeft daardoor toegang tot heel veel informatie die het gebruikt om allerhande vragen op een menselijke manier te beantwoorden. ChatGPT is daarnaast speciaal ontworpen om op een menselijke manier een dialoog te voeren, in plaats van het geven van losse reacties. Zo is het programma dus in staat om over te komen als een mens en heeft het directe toegang tot veel meer informatie dan één mens kan onthouden. Deze combinatie is wat ChatGPT zo speciaal maakt.

Risico’s

De enorme database die ChatGPT zo slim maakt, zorgt er ook voor dat het onduidelijk wordt op welke bron(nen) een antwoord van ChatGPT precies gebaseerd is, wat het moelijker maakt om de betrouwbaarheid van de informatie te controleren. Daarnaast duurde het niet lang voordat scholieren en studenten doorhadden dat ChatGPT kan worden ingezet om opdrachten te maken; een ontwikkeling die onderwijsinstellingen zorgen baart. Leerlingen die het zich er wat makkelijker vanaf proberen te maken zijn van alle tijden, maar niet eerder konden ze complete werkstukken door een computer laten schrijven, zonder dat docenten en eventuele nakijksoftware dit oppikken.

ChatGPT gebruiken

Gelukkig zijn er ook positieve kanten: ChatGPT kan ons veel tijd en moeite besparen. Het internet staat vol met talloze voorbeelden van dingen die je dit programma kunt laten doen. Bijvoorbeeld ChatGPT als reisgids: Hoe lang moet het reisprogramma zijn? Geschikt voor je kinderen? Rustig of juist druk? Andere wensen? Geen probleem. Je hoeft niet meer zelf reisgidsen, blogs, vlogs en reviews door te nemen, want ChatGPT past zich moeiteloos aan je wensen aan.

Wie nieuwsgierig is naar de toepassing van ChatGPT hoeft zich niet te beperken tot voorbeelden op het internet. Het programma van OpenAI is namelijk in meerdere talen toegankelijk voor iedereen met een internetverbinding in bijna ieder land. Dit verklaart voor een deel de ongekende populariteit. In nog geen week had ChatGPT meer dan een miljoen gebruikers.

Auteur: Maartje Koot

Buddy: Floortje Bouwkamp