This post is also available in Engels.
Heb je ooit een uitnodiging voor een feestje afgeslagen, om later die avond spijt te hebben? Je vrienden zullen vast de tijd van hun leven hebben… Of het tegenovergestelde: je bent op een feestje en realiseert je opeens dat je liever thuis was gebleven. Dat kan allemaal de schuld zijn van FOMO.
Wat is FOMO?
Fear Of Missing Out (de angst om iets te missen; FOMO) is de naam voor een gevoel: je voelt je angstig, ongelukkig en buitengesloten van activiteiten of evenementen waar anderen wel aan deelnemen. Dit onprettige gevoel komt van de voorspelling dat bepaalde ervaringen die jij niet hebt en anderen wel hebben, een voldaan en gelukkig gevoel geven. Je kunt niet alleen FOMO voelen als je sociale activiteiten zoals feestjes misloopt, maar ook als je kansen hebt gemist, zoals investeren in een aandeel of een verrukkelijk toetje niet hebt besteld.
De term FOMO is voor het eerst bedacht in 2004 door durfkapitalist en auteur Patrick McGinnis. Maar er zijn ook voorbeelden van FOMO terug te vinden van veel eerder, bijvoorbeeld in de Romeinse tijd. De Romeinse staatsman Marcus Tullius Cicero had zijn lakeien geïnstrueerd om brieven naar hem te sturen als hij de stad verliet. Die brieven moesten de laatste politieke ontwikkelingen, schandalen en roddels beschrijven, zodat hij niets zou missen.
De hersenwetenschap achter FOMO
FOMO kan vrij eenvoudig door de hersenwetenschap worden uitgelegd. Je brein is in principe een voorspellingsmachine. Dit houdt ook in dat je hersenen voorspellen hoeveel dopamine vrijkomt als je toegeeft aan de verleidingen die anderen ervaren. Dopamine is een neurotransmitter die vrijkomt in ons brein als we een prettige en belonende ervaring hebben. FOMO ontstaat dus doordat je brein werkt als een voorspellingsmachine. Omdat dit een voorgeprogrammeerd mechanisme is in je brein, zou je kunnen zeggen dat we nooit van FOMO af zullen komen.
Van FOMO naar JOMO
Veel mensen geloven dat veelvuldig gebruik van sociale media leidt tot meer FOMO. En hoewel sociale media kunnen een FOMO-gevoel kunnen oproepen, is aangetoond dat mensen die geen sociale media gebruiken, ook FOMO ervaren. Zijn we dan echt volledig aan ons FOMO-lot overgelaten? Misschien helpt een andere kijk op de kwestie. Je moet bijvoorbeeld weten dat de foto’s op sociale media van mensen die het ongelofelijk naar hun zin hebben, maar een kleine greep uit hun levens zijn. Zij doen ook dezelfde, saaie, dagelijkse dingen als jij.
Bezig zijn met mindfulness en dankbaarheid kan je helpen om je blik op de wereld te veranderen. Zo kun je misschien je FOMO in JOMO veranderen: the Joy Of Missing Out (het plezier om iets te missen). Het punt is dat je wel voelt dat je iets mist, maar er niet bang voor bent. In plaats daarvan voel je je tevreden doordat je je huidige moment volledig ervaart, je prioriteiten op een rijtje zet en weet hoe je nee kan zeggen. Uiteraard moet ik ook zeggen dat zo’n verandering in levensovertuiging niet van de ene op de andere dag gebeurt, maar dat dit een geleidelijk proces is dat lang duurt. Auteur: Siddharth Chaturvedi Buddy: Francesca Abela Editor: Felix Klaassen Vertaling: Wessel Hieselaar Editor vertaling: Marlijn ter Bekke Afbeelding: Anthony DELANOIX via Unsplash