Regular of light frisdrank: Proef jij het verschil? Je brein in ieder geval wel

Je houdt misschien je smaakpupillen voor de gek met zoetstoffen, maar je brein is niet zo makkelijk om te tuin te leiden.

This post is also available in Engels.

Met het zomerweer en de coronaversoepelingen ben je misschien weer regelmatig op een terrasje te vinden. Je hebt zin in iets zoets, en bestelt een heerlijk koude cola light. Daar zitten geen calorieën in en zelf proef je toch geen verschil: Een win-win situatie zou je denken. Maar is dit wel zo simpel? Je brein blijk je namelijk niet zo makkelijk in de maling te kunnen nemen: Het reageert anders op zoetstof dan op suiker, waardoor je mogelijk weer sneller honger krijgt na het eten of drinken van een lightproduct.

Wat gebeurt er als je iets eet of drinkt?

Allereerst is het goed om te begrijpen wat er in je hersenen gebeurt als je iets eet of drinkt mét calorieën. Als je iets met suiker eet, dan gaat er gelijk een seintje van je smaakpapillen naar verschillende hersengebieden. Zo gaat er een seintje naar de hypothalamus, een hersengebied dat in de gaten houdt hoeveel energie en voedingstoffen je nodig hebt. De hypothalamus is daarom ook belangrijk in het krijgen van honger of juist van een verzadigd gevoel tijdens en na het eten.

De hypothalamus staat ook in verbinding met het beloningssysteem. Als je honger hebt stuurt hij daar een seintje naartoe. Dit zorgt dit ervoor dat je meer geniet van je eten als je honger hebt, waardoor je meer eet. Zodra je voller raakt wordt dit seintje minder sterk. Je geniet dan steeds minder van het eten, waardoor je op een gegeven moment stopt met eten. Om deze reden smaakt het eerste hapje altijd het lekkerst!

En zoetstoffen dan?

Zoetstoffen binden aan dezelfde smaakpapillen op je tong als suiker. Daarom smaken ze allebei zoet. Een Nederlandse studie onderzocht wat er vervolgens in de hersenen gebeurt. Ze gaven deelnemers slokjes van drankjes met suiker en drankjes met zoetstof terwijl hun hersenactiviteit werd gemeten in een MRI-scanner. Deelnemers wisten niet wanneer ze welk drankje kregen. Na afloop van het drinken van een suikerdrankje was de activiteit in de hypothalamus en het beloningssysteem afgenomen, terwijl dit niet zo was na het drinken van het light drankje. Dit betekent dat je na het drinken van een light drankje minder beloning ontvangt en een minder verzadigd gevoel hebt dan na het drinken van een suikerdrankje. Je zult daarom misschien sneller nog een extra handje nootjes pakken na een cola light dan na een normale cola. Er zijn inderdaad aanwijzingen dat gebruik van lightproducten daarom kan leiden tot meer calorie-inname tijdens een maaltijd en (lichte) gewichtstoename op lange termijn in vergelijking met suikerhoudende drankjes.

Wat nu?

Je hersenen houd je dus niet zomaar voor de gek: Ze kunnen de smaak loskoppelen van de calorieën, zonder dat je dit zelf doorhebt. Het is daardoor moeilijker je hongergevoel te stillen met lightproducten. Om die reden is het zo slecht nog niet om af en toe te kiezen voor het drankje met suiker. Maar ook hiervoor geldt: Geniet, maar drink met mate 😉

Credits

Auteur: Judith Scholing
Buddy: Marlijn ter Bekke
Redactie: Felix Klaassen
Vertaling: Ellen Lommerse
Redactie vertaling: Rebecca Calcott

Beeld van Katherine Sousa via Unsplash

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Categories