Donders Onderwijs Hackathon: van Neuroscience naar onderwijs in 24 uur

This post is also available in Engels.

De cognitieve neurowetenschap heeft veel potentie voor het onderwijs. Bij het Donders Instituut proberen we bij te dragen aan nuttige toepassingen van hersenwetenschap, zoals in de Donders Onderwijs Hackathon.

hackathon_logo_eventbrite2square

Als het brein het orgaan is voor leren, dan moet kennis over het brein ons toch kunnen helpen in het onderwijs? Inderdaad! Deze opvatting, ook wel ‘breinleren’ genoemd, is een hype – maar er zit een kern van waarheid in.

Breinleren: een hype
Helaas komt de hype ‘breinleren’ nu nog vaak neer op het simpelweg herformuleren van bekende psychologische en educatieve theorieën in breintermen. Bijvoorbeeld: ‘Neurowetenschap laat ziet dat stress creativiteit, leren en geheugen aantast’. Dat wisten we al, alleen wordt het nu verkocht als op hersenwetenschap gebaseerde kennis.

Laat je niet misleiden!
Je kunt hype van werkelijkheid onderscheiden met een simpele check. Argumenten waar het brein in wordt gebruikt verkopen meestal er goed, zowel in beeld als in tekst (Beck, 2010). Daarom is het verstandig om de volgende keer bij een claim over hersenen en leren na te gaan of je ook zónder de breinverwijzingen overtuigd zou worden. Als dat zo is, heb je mogelijk een echte mogelijke toepassing van hersenwetenschap te pakken.

Potentie voor het onderwijs
Gelukkig is er daadwerkelijk veel potentie van de neurowetenschap voor het onderwijs. Zie bijvoorbeeld de blogs op deze site over woordenschat-leren en geheugen voor inspiratie voor mogelijke toepassingen. Helaas wordt veel van deze potentie nog onderbenut, mede door de breinleren-hype.

De Donders Onderwijs Hackathon
Om de hype te temperen en praktische kennis te leveren organiseert het Donders Instituut de Donders Onderwijs Hackathon (26-27 November). Tijdens deze Hackathon gaan teams van neurowetenschappers, onderwijswetenschappers, onderwijsprofessionals, programmeurs en (spel)ontwerpers samen aan de slag om de onderwijsgames & apps van de toekomst te bouwen, gebaseerd op neurowetenschappelijke kennis en principes.

Doe mee!
Interesse om mee te doen? Zie www.ru.nl/dondershackathon of het Facebook-event voor meer informatie. Samen kunnen we de verspreiding van breinmythes tegengaan en écht breinleren mogelijk maken!

Deze blog werd geschreven door Frank Leoné. Frank doet aan het Donders Instituut onderzoek naar door het brein geïnspireerde educatieve spellen en apps. Teven is hij oprichter van Marbelous Minds, een start-up die serious games produceert en aan gamification werkt.

 

Meer informatie:

Beck, D. M. (2010). The appeal of the brain in the popular press.

Bewerkt door : Roselyne, Jeroen

+ posts

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *