Koolhydraten: onmisbare brandstof voor het brein?

Steeds meer mensen hebben het over het Paleodieet. Eten als een oerman: kies voor vlees, vis, verse groenten, fruit, noten en zaden en zeg ‘nee’ tegen koolhydraten en industrieel bewerkte producten. Het doel: gezonder en lichter door het leven gaan. Maar zijn onze lichamen wel geschikt voor zo’n dieet? En hebben we koolhydraten niet gewoon nodig in het dagelijks leven?

345px-Starchy-foodsKoolhydraatrijk voedsel.
Foto: US Department of Agriculture.

Het is goed om bewust te worden van je voedingsstijl en om te kiezen voor verse producten in plaats van producten met ‘niet-natuurlijke’ toevoegingen. Maar het Paleodieet betekent nog iets, namelijk om koolhydraten af te staan. Dit is zeker geen nieuw idee: Atkins stelde met zijn revolutionaire low carb-dieet jaren geleden al voor om koolhydraten van de voedingslijst te schappen. Maar waar dienen ze eigenlijk voor?

Koolhydraten
Koolhydraten zitten in alles waar suiker of zetmeel in zit. Dus bijvoorbeeld in brood, aardappels, rijst, pasta, melk, fruit, erwten en bonen, snoep, koekjes, en chips. Ze worden in het lichaam tot suikers verwerkt en dienen in ons bloed als brandstof. Naast de koolhydraten kunnen we ook vetten en eiwitten als brandstof gebruiken, alleen gaat dit in ons lichaam minder efficiënt en snel dan met koolhydraten. De reden hiervoor is dat vetten en eiwitten op een trage manier afgebroken worden, waardoor de energie niet direct beschikbaar is voor gebruik. Koolhydraten zijn dus een makkelijke brandstof voor ons. Heeft het schrappen ervan dan geen effect op ons in het dagelijkse leven?

Onmisbare brandstof?
Voeding en voedingssupplementen beïnvloeden de werking van het brein en daarmee ons gedrag. Zo vormen koolhydraten (door middel van bloedsuikers) een belangrijke basis voor de brandstof van het brein. Een studie in de VS onderzocht het effect van een koolhydraatarm dieet en een laagcalorisch dieet op cognitieve functies als aandacht en geheugen. Twee groepen deelnemers volgden de verschillende diëten, en de groep met het koolhydraatarme dieet scoorde slechter op de geheugentests vergeleken met de laagcalorische eters. Interessant genoeg verbeterden de geheugenscores weer wanneer de koolhydraatarme eters wat meer koolhydraten aten.

Deze resultaten maken van koolhydraten niet per se een onmisbare brandstof, maar wel een belangrijke. Ons lichaam kan wennen aan een nieuw voedingsstijl, maar dit kost tijd en zal niet bij iedereen even snel gaan. Mijn advies: Als je een dergelijk dieet volgt, houd dan in de gaten wat het met je doet, vooral als je veel energie nodig hebt op je werk of in je persoonlijke leven. Onze voedingsstijl heeft een groter effect op ons dan we soms denken. Dit geldt niet alleen tijdens ziekte, maar ook bij ‘normaal functioneren’. Je bent wat je eet is dus niet zo’n gek gezegde.

Bronartikel over dieetstudie

Dit blog is geschreven door Mahur.
Bewerking door Lieneke en Richard.

1 thought on “Koolhydraten: onmisbare brandstof voor het brein?

1. “Het is goed om … te kiezen voor verse producten in plaats van producten met ‘niet-natuurlijke’ toevoegingen.”

Waarom eigenlijk? En wat versta je onder ‘niet-natuurlijke’ toevoegingen?