Vier wetenschappelijke mythes ontkracht  ?

Sommige ‘wetenschappelijke broodje-aapverhalen’ zijn zo wijdverspreid dat ze als waarheid beschouwd worden. De bekendste hiervan zullen hier worden ontkracht.

Is spinazie een goede bron van ijzer? Helpt vitamine C om van je verkoudheidsklachten af te komen? Nou, dat zijn dus mythen! Wanneer men eenmaal een stukje kennis opdoet, is het vaak moeilijk voor hen om iets anders te geloven. Sommige wetenschappelijke feiten zijn onschuldig, maar andere zijn gevaarlijk! Hieronder een paar voorbeelden.

Er zijn meer bacteriën op en in je lichaam dan cellen

Bacteriën zitten zowel in als op je lichaam en de meeste zitten in de karteldarm (het langste deel van de dikke darm). De groepen van micro-organismen die in ons lichaam leven (het microbioom) zijn belangrijk voor onze gezondheid. Dit is misschien waarom sommige wetenschappers en journalisten vaak stellen dat de bacteriën in en op ons lichaam onze cellen met een factor 10 of meer overtreffen. Maar dat is niet waar! Uit een wetenschappelijk onderzoek van 2016 blijkt dat het aantal bacteriën ongeveer gelijk is aan het aantal cellen in het menselijk lichaam. Waar komt deze misvatting dan vandaan? In een wetenschappelijk artikel in 1972 maakte de biochemicus Thomas Lukey een ruwe schatting en beweerde dat we ongeveer 1013 bacteriën in ons lichaam hebben en 1014 cellen in totaal.

Vitamine C verbetert verkoudheidsklachten

In 1970 publiceerde Nobelprijswinnaar Linus Pauling ‘Vitamine C en verkoudheid’, waarin hij stelde dat een verhoogde inname van vitamine C de kans op het krijgen van verkoudheid vermindert en de duur ervan verkort. Hij legde uit dat de voeding van de mens wellicht onvoldoende vitamine C bevat voor een optimale gezondheid. In 2013 bestudeerden Hemilä en Chalker alle gepubliceerde onderzoeken op de risicoverhouding van het krijgen van een verkoudheid bij inname van vitamine C-supplementen en concludeerden: de inname van vitamine C heeft geen invloed op de duur of de ernst van verkoudheidsklachten.

Het ontstaan van de spinazie-mythe

In 1972, beweerde Professor A. Bender dat: “Duitse chemici die in de jaren dertig het ijzergehalte van spinazie opnieuw onderzochten, hadden aangetoond dat de oorspronkelijke arbeiders de decimale punt verkeerd hadden gezet en de waarde ervan tien keer overschat hadden. Spinazie is niet beter voor je dan kool, spruitjes of broccoli. Voor een betere bron van ijzer had Popeye beter op de blikjes kunnen kauwen.” Bender had gelijk over het ijzergehalte van spinazie; deze groenten bevatten een verbinding die de opname ervan in het lichaam verhindert. Maar deze mythe begon in 1892 omdat wetenschappers het ijzergehalte van besmette spinazie foutief hadden gemeten, niet door een fout achter de komma. Bovendien eet Popeye spinazie omdat het vitamine A bevat.

Autisme wordt veroorzaakt door vaccins

Deze mythe is ontstaan na een onderzoek uit 1997 van de Britse chirurg Andrew Wakefield. Hijsuggereerde dat het bof-, mazelen- en rodehondvaccin (BMR) autisme veroorzaakt bij Britse kinderen. Enkele jaren later werd de studie volledig in diskrediet gebracht wegens opzettelijke procedurefouten en geheime financiële belangen; er is in feite geen verband tussen vaccins en autisme. Tegenwoordig zijn de onderliggende oorzaken van autisme onduidelijk, maar het verband tussen het BMR-vaccin en autisme blijft in de hoofden van de mensen bestaan. Het vermijden van vaccinaties stelt het individu en de hele gemeenschap bloot aan het risico om gevaarlijke of lang vergeten ziektes te krijgen, die erger zijn dan het vaccin zelf – en dit is een van de redenen waarom het cruciaal is om wetenschappelijke mythes te ontkrachten.

Auteur: Francesca

Buddy: Rebecca