Ik hou van true crime: Moet ik me zorgen maken?

Is iedereen die van true crime houdt een potentiële seriemoordenaar?

In de afgelopen jaren zijn er steeds meer populaire YouTube kanalen, podcasts, tv-shows en series over true crime uit de grond geschoten. Het lijkt een recente trend, maar in de 17e eeuw bestonden er al boekjes over straatmoordenaars. Wat is de reden dat we dit zo interessant vinden? En is het erg dat we dit leuk vinden?

Er is mogelijk een evolutionair voordeel

Volgens onderzoekspsycholoog Coltrane Scrivner van de Aarhus universiteit in Denemarken is de reden waarom we geïnteresseerd zijn in gruwelijke verhalen over moorden en misdaad terug te vinden in de evolutiebiologie. Dr. Scrivner stelt dat, omdat de wereld een gevaarlijke plek voor ons is, we nieuwsgierig zijn naar mogelijk gevaarlijke situaties. Hij stelt: “We zijn nieuwsgierig naar gevaren in onze omgeving. Als we horen dat er informatie beschikbaar is over een gevaarlijke situatie, dan schakelt het aandachtsmechanisme van ons brein in en stuurt het onze aandacht naar deze informatie.”

We houden van angst!

Adrenaline is een hormoon dat door ons lichaam wordt produceert en veel verschillende functies heeft, zoals het reguleren van onze ademhaling en hartslag. De effecten van adrenaline kunnen echter ook verslavend zijn. Zonder dat we het ons realiseren zoeken we het vaak op in ons dagelijks leven, zoals bij het doen van een gevaarlijke sport of het kijken van een horrorfilm. Op een vergelijkbare manier ervaren we angst en afschuw bij het luisteren of lezen over true crime, maar op een gecontroleerde en veilige manier, omdat het “gevaar spannend is maar niet echt”.

True crime helpt onze angsten onder controle te houden

Volgens de psychotherapeut Kathleen Check kan true crime je het valse gevoel geven dat je in de gedachten van een crimineel kunt kijken, op een manier “waarbij je een psychologisch beschermende barrière vormt: ‘Als ik weet hoe een crimineel werkt dan kan ik me ertegen beschermen’”. Sommigen van ons voelen zich misschien schuldig over het leuk vinden van true crime verhalen, maar “studies laten zien dat overlevenden vinden dat true crime een stem geeft aan hun gevoelens en ervaringen die niet altijd worden gehoord in onze samenleving”.

Dit gezegd hebbende, is het gezond om geïnteresseerd te zijn in true crime? Dr. Montel, een klinisch en organisatie psycholoog vertelt dat het normaal is om geïnteresseerd te zijn in true crime. Het hangt allemaal af van “hoe geobsedeerd je bent. Als je alleen nog maar over allerlei soorten misdaad leest, je over niks anders kunt praten en de nieuwsartikelen opgestapeld op je bureau hebt liggen, zou ik me wel wat zorgen maken.” Het lijkt er dus op dat zolang de grenzen van slachtoffers en families worden gerespecteerd, het lezen en luisteren over true crime zo slecht nog niet is.

Auteur: Francesca Abela

Buddy: Siddharth Chaturvedi