Hoe inzichten uit de psychologie jouw apparaten beïnvloeden

Een smartphone die je intuïtief kunt bedienen, menu’s waarin je makkelijk kunt vinden wat je zoekt of een app die soepel werkt en mooie kleuren heeft. Al dit soort features zorgen voor een goede gebruikerservaring, en inzichten uit de psychologie hebben daar waarschijnlijk bij geholpen.

This post is also available in Engels.

UX Design

User Experience Design, meestal afgekort tot UX Design, is het ontwerpen van een (technologisch) product met de volledige ervaring van de gebruiker in het achterhoofd. Dat betekent dat een product niet alleen nuttig, maar ook makkelijk en intuïtief te gebruiken moet zijn, en het een prettige uitstraling moet hebben. Een app kan bijvoorbeeld alle informatie over een bepaald onderwerp bevatten en daardoor heel erg nuttig zijn, maar als die app zulke onprettige kleuren heeft dat je ogen er pijn van gaan doen, dan is de app zowel onbruikbaar als onaantrekkelijk. Het mag duidelijk zijn dat het in acht nemen van de volledige ervaring van een gebruiker van een complete smartphone een stuk ingewikkelder is dan alleen het kiezen van de juiste kleur. Hoe zorgen UX-ontwerpers ervoor dat een telefoon een geweldige gebruikerservaring geeft? Daar komt de psychologie om de hoek kijken.

Inzichten uit de psychologie

UX-ontwerpers kunnen gebruik maken van inzichten uit de psychologie als ze onderzoek doen naar nieuwe producten zoals smartphones. In de onderzoeksfase kan het voor UX-ontwerpers interessant zijn om iets te weten te komen over de psychologische effecten van verschillende functionaliteiten die ze op de telefoon kunnen zetten. Er is bijvoorbeeld een studie waarin werd uitgezocht hoe snel mensen de juiste app kunnen vinden als menu-items verschillende kleuren hebben of dezelfde kleur, en als de inhoud van de apps werd aangeduid met tekst of juist met pictogrammen. De uitkomst was dat mensen significant sneller zijn als de apps verschillende kleuren hebben en als er pictogrammen werden gebruikt in plaats van tekst om de inhoud van de app te beschrijven (zoals op het plaatje hieronder).

Deze afbeelding (publiek domein) laat een voorbeeld zien van apps met verschillende kleuren en met pictogrammen in plaats van tekst.

Iets anders waar ontwerpers van een telefoon misschien iets over willen weten is smartphoneverslaving en wat de oorzaken daarvan zijn. Een team van wetenschappers heeft de psychologische mechanismen geanalyseerd die van toepassing zijn op een aantal van de verslavendste apps (o.a. Facebook, WhatsApp en Candy Crush). Een van die mechanismen is groepsdruk. Een voorbeeld hiervan is de druk die je kan voelen om te reageren in WhatsApp als jouw contact weet dat jij hun berichtje hebt gezien door het verschijnen van twee ‘blauwe vinkjes’. Een ander mechanisme is het endowment effect of eigendomseffect. Dat betekent dat hoe meer tijd en/of geld je in iets hebt geïnvesteerd, hoe moeilijker het is om het los te laten.

UX-ontwerpers hebben van studies over smartphoneverslaving geleerd en apps toegevoegd die schermtijd meten, waardoor gebruikers weten welke apps ze het langst en het vaakst gebruiken. Door over het gedrag van mensen met hun telefoons te leren kunnen UX-ontwerpers weloverwogen beslissingen maken als ze een product ontwerpen. Zo beïnvloedt de psychologie de apparaten die we elke dag gebruiken.

Auteur & Vertaler: Maria den Hartog

Buddy: Rebecca Calcott

Editor: Marisha Manahova

Editor Vertaling: Felix Klaassen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categories