Delen of niet delen; wat te doen met je goede voornemens

Het delen van goede voornemens met vrienden kan helpen de doelen te halen, maar het kan de kans op succes ook juist verkleinen.

This post is also available in Engels.

Het goede voornemen: vriend of vijand?

Een recent Donders Wonders blog gaf al uitleg over hoe deze jaarlijkse traditie zowel hoop als uitdagingen met zich meebrengt. Aan de ene kant is het jaarlijks verkondigen van je goede voornemens een sociaal gebruik geworden dat een gevoel van beloning geeft. Aan de andere kant overladen mensen zichzelf vaak met te behalen doelen, en verrweweg de meeste blijven on-afgevinkt op het lijstje staan. Soms beleven mensen meer plezier aan het idee van het behalen van een doel, dan dat ze daadwerkelijk de acties ondernemen die daarvoor nodig zijn.

Dit daargelaten, stel je voor dat je een goed voornemen hebt opgesteld en bereid bent ermee aan de slag te gaan. Een intrigerende vraag is of het delen van die voornemens je gaat helpen of juist niet.

De kracht en zwakte van het delen van goede voornemens

Ervan uitgaande dat je een lijstje van voornemens hebt, twijfel je misschien of je deze gaat delen met je omgeving of dat je ze voor je houdt. De gedachte aan schaamte door niet het mogelijk niet behalen van doelen conflicteert met de gedachte aan het applaus dat je te wachten staat als je wèl succes zou hebben. De absolute kracht van je voornemens verkondigen is niet alleen dat je doelen helderder worden, maar dat je nu ook aan de gecreëerde verwachtingen van diegene wilt voldoen. Bovendien zal deze persoon, zij het je baas, collega of vriend, wellicht je regelmatig ter verantwoording roepen en daarbij controleren hoe het gaat of je helpen herinneren aan je gestelde doelen.

Daar lijnrecht tegenover staat dat het verkondingen van je voornemens de kans van slagen juist kan verkleinen. Want wat je deelt is slechts een visie: de gedachte om iets te behalen, en niet zozeer de handelingen die daarvoor nodig zijn. Er is een gat tussen weten (je gedachtes) en doen (handelen). Een interessante TED talk benoemt eveneens dit nadeel van het verkondigen van voornemens: nadat je je doel gedeeld hebt, beduvelt je brein je door je te laten voelen alsof je het al een beetje gehaald hebt. Dit kan vervolgens je motivatie verminderen. Dus als je het vol wilt blijven houden, kun je beter de lippen op elkaar houden.

Maak je eigen keuze

Wacht dus even met je telefoon pakken en je nieuwe voornemens posten, en vraag jezelf eerst het volgende af:

  • Ben je intrinsiek gemotiveerd? Zo ja, dan heb je wellicht geen extra druk van buitenaf nodig omdat het doen op zich al bevredigend is.
  • Ben je bang dat er over je geoordeeld wordt? Hou dan liever je doelen voor je. Daarmee voorkom je niet alleen dat iemand elke stap die je neemt onder een loep neemt, maar ook negatieve feedback als je het doel niet haalt.
  • Vergt je doel de inzet van een ander? Als je doel betrekking heeft op een andere persoon (b.v. een betere relatie), betrek deze persoon dan bij je voornemen. Dan staan de neuzen dezelfde kant op en kan je elkaar zo nodig ter verantwoording roepen.

Een doel of voornemen hebben kan fantastisch zijn, vooral bij het aanbreken van een vers jaar, als je jezelf wilt overtuigen en behoefte hebt aan ondersteuning vanuit je omgeving. Om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken kun je jezelf afvragen of je niet alleen het beoogde doel gaat aankondigen, maar ook het harde werk dat daarvoor nodig is…

Credit

Auteur: Ping Chen

Buddy: Christina Isakoglou

Editor: Marisha Manahova

Translator: Floortje  Bouwkamp

Editor Translation:  Felix Klaassen

Header photo from unsplash by  Jelleke Vanooteghem

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categories