Kom in de flow

Kun jij zo volledig opgaan in een bezigheid dat je omgeving even helemaal vergeet? Hoe doe je dat en hoe gemakkelijk kom je in de flow?

Dit noemen psychologen de flow. In lekentermen is zo’n flow een mentale toestand waar je in komt wanneer je helemaal opgaat in wat je aan het doen bent. Je bent super gefocust en zo productief dat er niets meer tussen jou en jouw gestelde doelen staat. Het klinkt geweldig, zelfs geheimzinnig. Van die ervaringen die je wel vaker zou willen hebben.

Maar hoe komen we eigenlijk in zo’n flow?

De psycholoog Csikszenthmihalyi begon met zijn collega’s over flow te praten toen ze zagen dat veel schilders zo in hun werk opgingen dat ze hun tijdsbesef, eten en drinken, en andere mensen vergaten. Gelukkig hoef je geen kunstenaar te zijn om in de flow te komen. Blijkbaar kan iedereen in een flow komen – alhoewel een beetje creativiteit wel helpt. Inderdaad, een staat van ‘flow’ komt voort uit ons vermogen om ergens aandacht aan te besteden. Om preciezer te zijn, onze hersenen zijn van nature zo ingesteld dat slechts een beperkte hoeveelheid informatie op één verwerkt kan worden. Dit betekent dat als je je bezighoudt met een bepaalde taak, je je op dat moment alleen op die taak moet focussen (net zoals wanneer je doet alsof je naar je vriend luistert terwijl je eigenlijk de laatste zin van je favoriete boek leest).

Het is echter niet voldoende om een af te ronden taak te hebben.  Onderzoek aan de Universiteit van Milaan heeft aangetoond dat je zelf je taak wel zinvol moet vinden als je in een flow wilt komen. Dat wil zeggen, de taak die uitgevoerd moet worden moet op de een of andere manier raakvlakken hebben met je eigen gedrevenheid en/of een van je grote levensdoelen. Bovendien moet er sprake zijn van een goede balans tussen je inzicht in je eigen vaardigheden en de uitdaging van de taak, wil je een flow ervaren. Onderneem activiteiten die jij zelf uitdagend en stimulerend vindt en waarbij jij van mening bent dat je over voldoende vaardigheden beschikt om de taak uit te voeren. Als een taak te moeilijk voor iemand is, kan die persoon zich namelijk gestrest gaan voelen en zich zorgen gaan maken.

Het maakt niet uit wat je doet. Als het zinvol voelt, kunnen we allemaal een flow ervaren tijdens de uitvoering van zo’n bezigheid. Maar hoe voelt het om in de flow te zitten?

Het gevoel van in de flow zitten kan schijnbaar een volledig emotionele reis in gang zetten. Volgens flow-experts ervaar je gevoelens van extase.  Je voelt een innerlijke drang om iets te gaan doen en je bent tevreden. Gevoelens van sereniteit en voldoening houden je op de been zodat je motivatie niet afneemt. Ten slotte ervaar je tijdloosheid alsof niet het verleden of de toekomst, maar alleen het huidige moment belangrijk voor je is.

Flow klinkt geweldig. Maar waarom is het soms zo moeilijk om in de flow te komen, ook al doe je iets met liefde?

In de flow komen is vooral moeilijk als je hoofd vol zit met gedachten en ideeën die niks te maken hebben met je huidige taak. Onderzoekers aan de Ruhr Universiteit te Bochum in Duitsland benadrukken een bijzondere “flow-verstoorder”: onafgemaakte taken. Als je namelijk nog heel veel taken moet afmaken, is de kans kleiner dat je een flow ervaart tijdens terwijl je bezig bent. Eerder niet afgemaakte taken zijn stressfactoren die ons belemmeren om volledig te genieten van onze huidige taken. Het is interessant dat deze onafgemaakte taken ook onze kansen verkleinen om een flow te voelen als het gaat om vrijetijdsbesteding, waardoor je weer minder kans hebt om op geluksmomenten.

Iedereen kan in de flow komen. Het is een gevoel van geluk en voldoening dat voortkomt uit het hebben van doelen die je op een actieve en aandachtige manier probeert te bereiken. Ben jij er klaar voor om met regelmaat in de flow te komen?

Author: Martina Arenella
Buddy: Rebecca Calcott