Impact – een hoofdingrediënt om sociale interacties betekenisvol te maken

Mensen zijn een super-sociale soort. Maar wat maakt sociale interactie betekenisvol? Met de toename van gecomputeriseerde communicatie en de huidige situatie in de wereld omtrent Covid-19, is deze vraag is relevanter dan ooit.

Sociaal zijn wordt gezien als één van de grootste krachten van onze soort. Voor duizenden jaren werd sociaal menselijk contact gedefinieerd als kleine groepjes die face-to-face contact hadden. Dankzij technologie, eerst telecommunicatie en later het Internet, zijn we niet meer gebonden aan plaats en tijd, noch aan de hoeveelheid mensen met wie we kunnen omgaan. Computer-gemedieerde communicatie heeft ook bewezen nuttig te zijn om onze sociale contacten te onderhouden tijdens de wereldwijde pandemie. Een vraag waarin onderzoekers al eerder geïnteresseerd zijn geweest, maar die juist nu zo relevant is, is: wat maakt sociale interactie betekenisvol?

Een recent gepubliceerde studie laat een uitgebreide weergave zien van de eigenschappen van sociale interacties en waarom ze zo waardevol zijn, zowel on- als offline. De studie was gebaseerd op een online vragenlijst en verzamelde reacties van meer dan 4000 respondenten uit 3 landen; India, Japan en de VS. De studie was ontworpen met open vragen waarin mensen hun meest recente (betekenisvolle) interactie in hun eigen woorden moesten omschrijven. Maar, enkel voor sommige mensen werd het woord “betekenisvol” toegevoegd aan de instructies.

Na het beschrijven van de interacties werd de respondenten gevraagd te beoordelen hoe betekenisvol het was en een reden opgeven voor waarom de interactie wel of niet betekenisvol was. Ook werd hen gevraagd een aantal multiple choice vragen in te vullen over hun interactie-partners (geliefden, vreemden), activiteiten tijdens de interactie (een gesprek voeren, elkaar helpen, samen naar muziek of een podcast luisteren), of de interactie van tevoren gepland was, of het vastgelegd was op video of op de foto en het communicatiemedium (persoonlijk, social media, email, een dating website) etc.

En, wat maakt sociale interacties betekenisvol? Het blijkt dat drie dingen bijdragen aan de waarde. De eerste is “mensen”, oftewel, wie er betrokken zijn bij de interactie. Is dit een vriend of familielid is wordt het vaak als betekenisvoller ervaren dan wanneer het een vreemde is. Een ander aspect was de activiteit (echter, de studie liet niet specifiek zien welke activiteit meer betekenisvol was dan andere). Maar, zowel “mensen” als “activiteit” an sich maakten de interactie niet betekenisvol. De belangrijkste eigenschap om een interactie waardevol te maken, was impact.

Maar wat is impact? Een waardevolle sociale interactie, volgens deze studie, is een interactie die een verandering teweegbrengt in iemands kennis of emoties, of één die de relatie versterkt. Inderdaad, bij 2/3 van de betekenisvolle interacties noemden de deelnemers de impact. De interactie werd bijvoorbeeld gezien als waardevol als het mensen dichter bij elkaar bracht of als het hen iets leerde.

En als laatste; hoe zit het met online versus offline sociale interactie? Missen we iets als de interactie computer gemedieerd is omdat online contact een bepaalde rijkdom mist ten op zichten van face-to-face communicatie? Deze studie liet zien dat mensen interacties als betekenisvol beoordeelden ongeacht of het on- of offline was. Dit betekent dat het communicatiemiddel wellicht minder belangrijk is dan we denken.

De resultaten van dit onderzoek geven me een positief gevoel. Voorlopig kan moet ik het doen zonder mijn gebruikelijke sociale interacties, maar nu weet ik dat wat de interacties waarde geeft overeind blijft; het hebben van mini-impact op elkaars leven.

Originele taal: Engels
Auteur: Julija Vaitonyte