Het geheime wapen van je brein voor communicatie: Leren aanpassen

Heb je je wel eens afgevraagd hoe kinderen goed leren communiceren? Volgens onderzoek kunnen vroege sociale ervaringen, zoals die op de kinderopvang, een grote invloed hebben op hoe goed kinderen hun communicatie kunnen aanpassen aan anderen.

De kunst van communicatie aanpassen

Stel je voor: een kind van vijf legt een spelletje uit aan een leeftijdgenootje en daarna aan een peuter. Wat is er anders? Bij het uitleggen aan de peuter neemt het kind meer tijd en benadrukt het de belangrijkste punten meer dan wanneer het aan een leeftijdsgenoot wordt uitgelegd. Volgens onderzoek zijn kinderen met uiteenlopende sociale ervaringen vroeg in hun leven, bijvoorbeeld op de kinderopvang, beter in het maken van dit soort aanpassingen.

Hersenen zijn gemaakt voor sociale interactie

Bij sociale interactie speelt het vermogen om in te schatten wat anderen weten, willen of denken, een belangrijke rol. Deze ‘theory of mind’ werkt als een soort mentale stemvork, die kinderen helpt hun communicatie af te stemmen op ‘de juiste toon’, afhankelijk van wie ze voor zich hebben. Hoe gevarieerder de vroege sociale interacties van een kind zijn, hoe beter deze vaardigheid ontwikkelt. Hun brein is als het ware ‘getraind’ om flexibel te zijn en de communicatiestijl aan te passen aan de gesprekspartner.

Een recent onderzoek biedt inzicht over hoe onze hersenen tijdens communicatie sociale signalen en stereotypische overtuigingen over de interactie partner integreren. De mediale prefrontale cortex speelt een grote rol in het aanpassen van communicatiestijlen, zoals meer nadruk leggen bij het uitleggen van een spel aan een jonger kind. Interessant is dat dit deel van het brein zich blijft ontwikkelen tot ver in de jongvolwassenheid, en ons aanpassingsvermogen dus ook. Naarmate een kind vaker in aanraking komt met verschillende sociale omgevingen, worden verbindingen in de prefrontale cortex sterker. Dankzij die verbindingen kan het kind gemakkelijker schakelen tussen communiceren met leeftijdsgenoten, jongere kinderen of volwassenen.

Het ontwikkelen van communicatie-superkrachten

Het komt er dus op neer dat gevarieerde sociale ervaringen zorgen voor de ontwikkeling van het vermogen van je brein om communicatie aan te passen. Van de kinderopvang tot familiebijeenkomsten, het brein van kinderen is voortdurend bezig met het verfijnen van het afstemmen van communicatie. Deze flexibiliteit is cruciaal om goed te kunnen navigeren door verschillende sociale situaties, wat leidt tot effectievere en betekenisvollere interacties. Wetenschappelijk onderzoek naar deze flexibiliteit benadrukt dat communicatie niet alleen draait om praten, maar om het zorgvuldig afstemmen van hoe we met anderen contact maken in de vele sociale situaties waarmee te maken krijgen.

Credits

Auteur: Hilde Althof