Doneren maakt je niet alleen gelukkiger, het maakt ook echt een verschil

Doneren is niet alleen iets moois om voor anderen te doen, het kan ook je eigen geluksgevoel vergroten. Dit is echter niet altijd het geval. Lees hier over wanneer jij gelukkiger wordt als je doneert, en waarom dit een goede zaak is.

Waarom we gelukkig worden als we geld doneren

Vaak hoor ik mensen zeggen dat geld schenken aan goede doelen “gewoon eigenbelang is”, omdat we ons erdoor beter voelen over onszelf. Hoewel het klopt dat we ons gelukkiger voelen als we doneren, zijn er volgens de zelfdeterminatietheorie drie factoren die bepalen of en in welke mate je dit geluk ervaart.

1. Autonomie: Doneren moet een vrijwillige beslissing zijn. Onderzoek heeft aangetoond dat alleen vrijwillige giften het geluksgevoel van de gever vergroten. Het hebben van de keuze om geld te houden of te doneren vergroot het geluk. Als we echter geen keuze hebben om te doneren, maar alleen kunnen beslissen over waar de donatie naartoe gaat, vergroot dat niet het geluk van de gever. Zelfs onze hersenactiviteit gerelateerd aan positieve emotie neemt toe wanneer we donaties vrijwillig doen, in tegenstelling tot wanneer we worden verplicht ze te doen.
  1. Bekwaamheid: Weet hoe jouw donatie een impact maakt. Dit kan in de vorm van een directe verbetering zijn, of concrete informatie over waar je donatie naartoe gaat. Als je een donatie doet om kinderen te redden weet je niet precies waar het geld voor gebruikt gaat worden, maar als je een donatie doet voor muskietennetten die de verspreiding van malaria kunnen voorkomen, is het waarschijnlijker dat je het gevoel hebt dat jouw bijdrage echt een impact maakt.
  1. Verbondenheid: Een persoonlijke verbinding met het goede doel is belangrijk. We zijn eerder geneigd te doneren aan een bepaald doel als iemand die we kennen erdoor wordt beïnvloed. Bijvoorbeeld als het gaat om een bepaalde ziekte die een geliefde heeft, of om hulp voor een getroffen plaats waar je iemand kent.

Samengevat: de vrijwillige keuze om te doneren, weten waar het naartoe gaat en een persoonlijke verbinding met het doel hebben, vertalen zich allemaal naar een verhoogd geluksgevoel bij het doen van donaties. Maar niet alleen dat. Als je meer geluk ervaart bij het doen van een donatie ben je ook meer geneigd om opnieuw te doneren. Dit zou weleens de beste positieve spiraal kunnen zijn die ik me kan voorstellen!

Ken je de ice bucket challenge nog?

In 2014 ging de ice bucket challenge viraal: mensen goten ijskoud water over zich heen als onderdeel van een oproep om geld te doneren aan Stichting ALS, dat 115 miljoen dollar opleverde. Dit heeft veel onderzoek naar ALS (amyotrofische laterale sclerose) mogelijk gemaakt, een ziekte die motorische zenuwcellen in de hersenen en het ruggenmerg aantast. De donaties hebben geleid tot echte doorbraken, waaronder de identificatie van een genvariant genaamd NEK1, die microtubuli beïnvloedt. Deze ontdekking is veelbelovend voor de ontwikkeling van behandelingen die zich richten op deze genetische variant.

Hoe jij op dit moment je eigen geluk kunt vergroten

Om vrijwillig je eigen geluk te vergroten, wil ik je informeren over de Serious Request-actie van de radiozender 3FM. Dit jaar is deze gericht op het inzamelen van geld voor ALS-onderzoek. We weten dat dit onderzoek echt een verschil maakt, en welke stappen er nu kunnen worden gezet om behandelingen te ontwikkelen die een grote impact zullen hebben op het leven van mensen. Dit jaar maakt het Donders Institute deel uit van Serious Request met een inzamelactie! Doneer hier om zowel je eigen geluk te vergroten als de toekomst voor velen te verbeteren.

Auteur: Viola Hollestein Buddy: Helena Olraun Redactie:  Elena Markantonakis Vertaling: Lucas Geelen Redactie vertaling: Judith Sholing

Beeld van Christian Dubovan via Unsplash