In ons speelparadijs: peuters, onderzoekers en een astronaut

Beeld jij je een lab stil, steriel en saai in? Dan zou je ons kleurrijke Babylab eens moeten zien. Dat lijkt soms meer op een speelparadijs dan een lab! En het wordt nog interessanter als een bekende Nederlandse astronaut op bezoek komt, zoals gisteravond te zien was op Nederland 2.

AndreKuipers_op_bezoek_in_het_BRC (1)Marlene Meyer, André Kuipers en Sabine Hunnius op het Babylab, of Baby Research Center. Foto door Marlene.

Laatst hadden we de TV-crew van het populaire wetenschapsprogramma ‘De Kennis van Nu’ op bezoek, met als verslaggever astronaut André Kuipers. Ze wilden graag weten hoe wij onderzoek doen naar baby’s en jonge kinderen. In het bijzonder: hoe leren jonge kinderen goed met anderen samen te spelen? Hoe konden wij die vraag nu beter beantwoorden dan door peuters uit te nodigen in het lab en hen samen met de astronaut deel te laten nemen aan onze experimenten?

Spelletjes spelen in het lab
De peuters deden heel erg hun best en speelden samen met André en ons de spelletjes waar we in ons onderzoek naar kijken. We speelden bijvoorbeeld een simpel spelletje op een computer, met grote knoppen. Kinderen hebben de grootste lol met onze cartoon kikker die een ladder helemaal tot de top beklimt. De kleuters keken ook naar filmpjes waarin andere kinderen door het beeld liepen en kropen. En ze kregen een cadeautje, maar daar moesten ze – als deel van het onderzoek – wel even op wachten (een hele uitdaging voor jonge kinderen!).

Tijdens de spelletjes konden we meten hoe de kinderen reageerden (bijv. hoe lang ze konden wachten op het cadeautje) en waar ze precies naar keken in de filmpjes (keken ze naar de kinderen, of keken ze ook al vooruit, naar waar de kinderen naartoe liepen of kropen?). We konden ook meten wat er omging in hun hoofdjes tijdens het samen spelen. Hoe meet je breinactiviteit van een peuter? Wij doen dat bijvoorbeeld met behulp van een EEG (elektro-encefalogram). Hiervoor gebruiken we een soort kleine badmuts. Met die badmuts meten we de kleine elektrische golven die in het brein van de peuter geproduceerd worden tijdens het spelen.

Bewegingen zien, maken en voorspellen
Door dit soort onderzoek leren we hoe jonge kinderen beter leren samenwerken, en hoe hun brein dat allemaal mogelijk maakt. Zo hebben we bijvoorbeeld eerder gevonden dat als jonge kinderen hun speelmaatje bezig zien, ze zelf ook bepaalde motorgebieden in hun brein activeren. Dat zijn dezelfde gebieden als wanneer ze zelf die bewegingen zouden maken. De activiteit in die gebieden is sterker wanneer ze samen een spelletje spelen dan wanneer ze hun speelmaatje met iemand anders zien spelen. Ook lijkt het erop dat jonge kinderen proberen te voorspellen wat hun speelmaatje gaat doen. Hoe beter ze dat voorspellen, hoe soepeler ze hun eigen bewegingen kunnen coördineren met die van hun speelmaatje.

Aan het eind van het bezoek was André uitgespeeld en uitgeput. Maar hij ging wel naar huis met een beetje meer kennis over hoe jonge kinderen zich sociaal ontwikkelen, en waarom het zo leuk is om onderzoek te doen met die kleintjes!

Kijk hier de opnames terug in de uitzending van zondag 23 november.

Website van het Babylab (Baby Research Center Nijmegen)
Website van de onderzoeksgroep BabyBRAIN
Website van De Kennis van nu

Dit blog is geschreven door Marlene Meyer. Marlene Meyer is postdoc op het Donders Instituut en is onlangs gepromoveerd op haar onderzoek naar het ontwikkelende brein in actie.

Vertaling en bewerking door Lieneke.