Verdwalen in het nieuws: waarom je blijft lezen terwijl het je ongelukkig maakt

Slecht nieuws lezen kan verrassend snel een gewoonte worden

Slecht nieuws lezen kan verrassend snel een gewoonte worden

Het nieuws lezen is niet bepaald opbeurend, zelfs niet in de mooiste tijden. Maar deze laatste twaalf maanden waren… nou ja, een hoop. Een continu-voortdurende pandemie, een globale opstand tegen de realiteit van institutioneel racisme, een gewapende opstand in de zogenaamde zetel van democratie, het Nederlandse kabinet dat aftreedt na een enorm schandaal, opstapelend bewijs van een veranderend klimaat… Het is niet allemaal even fraai.

Als er zo veel in de wereld speelt, merk ik dat ik vaak het laatste nieuws check. Veel later zit ik op dezelfde plek nog steeds het nieuws te lezen en voel ik me overweldigd (en vaak hongerig). Blijkbaar ben ik niet alleen – er is zelfs een woord om te beschrijven wat ik ervaar: doemscrollen, onszelf onderdompelen in slecht nieuws, vaak urenlang. Waarom doen we dit onszelf aan?

Voor veel van ons is het een gewoonte geworden om te verdwalen in het nieuws. Gewoontes zijn acties die we routinematig en automatisch ondernemen; we kiezen er niet zelf voor. Een gewoonte begint vaak met een bewust doel, zoals het verwerven van informatie over de pandemie. Dan beginnen we aan een actie die er waarschijnlijk toe leidt dat we dat doel behalen. We klikken bijvoorbeeld op een nieuwsbericht met “coronavirus” in de kop. Als we dat lang genoeg doen met het idee ons doel te bereiken, kan deze actie een gewoonte worden die zelfs plaatsvindt zonder dat doel: in plaats daarvan ontstaat een automatische connectie tussen de stimulus (de kop van het artikel) en onze reactie (erop klikken).

Net als alle gewoontes ontstaat doemscrollen waarschijnlijk omdat we in eerste instantie een voordeel of beloning verwachten van onze actie (we bereiken ons doel!). Maar in tegenstelling tot andere gewoontes, kan het lastig zijn te bedenken wat überhaupt belonend is aan negatieve nieuwsberichten. Onderzoek laat zien dat er wel degelijk redenen zijn waarom we negatief nieuws uitzoeken:

• Zelfs sommige op het eerste oog negatieve emoties kunnen belonend zijn. Een voorbeeld daarvan is morele verontwaardiging, dat vooral relevant is voor politiek nieuws. Als je morele verontwaardiging voelt terwijl je je mening deelt op sociale media, beloont het zelfs nog meer. Daar kunnen we namelijk onze morele waarden delen en goedkeuring krijgen door likes.

De sterkste gewoontes ontstaan wanneer bepaald gedraag alleen soms beloond wordt. Nieuws lezen is precies zo: het meeste van het nieuws kan dan wel overtollig zijn of niet informatief, maar als we lang genoeg doorzoeken, vinden we zo nu en dan een verhaal dat onze honger stilt.

Veel van ons begonnen onze zoektocht naar informatie met de verwachting dat we een beloning gingen krijgen. Misschien ervoeren we de beloning ook nog. Maar een van de kenmerken van een gewoonte is dat we ermee door blijven gaan. Zelfs als we die verwachte beloning niet meer krijgen. Dit kan verklaren waarom we urenlang het nieuws blijven lezen terwijl we ons alsmaar slechter gaan voelen, ook wanneer we al genoeg weten.

Wat dus begint met een bewonderenswaardig doel om bewust te blijven, kan omslaan in een gewoonte die ons overweldigd achterlaat en onze mentale gezondheid kan beschadigen. Wat moeten we eraan doen? Misschien helpt het als we zien wat dat doemscrollen nou eigenlijk is: een slechte gewoonte.

Auteur: Rebecca Calcott

Buddy: Christina Isakoglou