Donders Wonders Blog

Presteren dankzij motivatie

Motivatie kan je een enorme boost geven om te presteren. We leggen uit waarom dit zo goed kan werken en geven een aantal tips om hier je voordeel mee te doen.

Je wilt vast goed presteren in je studie of op je werk. Daarnaast heb je misschien ook nog goede voornemens die je wilt volhouden zoals regelmatig sporten, minder drinken of juist meer rust nemen. En vergeet daarbij niet dat de agenda regelmatig nog volstaat met sociale activiteiten waardoor je je tijd goed moet verdelen. Het kan best een uitdaging zijn om dit allemaal te bolwerken. Jezelf motiveren kan je helpen.

Motivatie wordt gezien als de mate waarin je doelen kan stellen en ernaar streeft om ze te bereiken. Niet zo gek dus dat een gezonde gewoonte beter kan worden volgehouden en vaker wordt uitgevoerd wanneer iemand sterk gemotiveerd is. Zo zijn mensen met een sterke motivatie die deelnemen aan een sportprogramma meer geneigd om het programma vol te houden dan mensen met een lage motivatie. Ook de frequentie van sporten is hoger in sterk gemotiveerde mensen. Daarnaast laat onderzoek in 377 universitaire studenten zien dat gemotiveerdere studenten hogere cijfers halen. Het bleek zelfs dat een sterke motivatie de academische prestatie verbeterde, ongeacht de eerdere prestaties van de student. Dus zelfs wanneer iets je niet goed is afgegaan kan een sterke motivatie ervoor zorgen dat je alsnog goed gaat presteren. Deze bevindingen onderstrepen hoe krachtig motivatie kan zijn.

Natuurlijk is het hartstikke mooi als je al ontzettend gemotiveerd bent voor een leuke klus op werk of op school, of voor het behalen van je sportdoelen, want er is een grote kans dat je dan succesvol bent. Maar dit betekent ook dat je meer moeite zult hebben met klusjes of voornemens volhouden wanneer je minder gemotiveerd bent. Gelukkig kun je je motivatie een boost geven! Dit zijn de beste wetenschappelijk onderbouwde tips:

1. Denk na over de positieve uitkomst die je krijgt wanneer je je doel behaalt.
Denk bijvoorbeeld aan hoe sporten je gezonder maakt of hoe het afronden van de klus op werk ervoor zorgt dat je die volgende toffe klus binnen kan halen.

2. Sta stil bij wat je zelf kunt doen om het doel te behalen.
Als je stil staat bij het feit dat je het heft in eigen handen hebt, ben je eerder geneigd om iets gemotiveerd aan te pakken.

3. Focus niet op dat je iets ‘moet’ doen van anderen.
Als je je blijft voorhouden dat je van anderen iets ‘moet’ doen, werkt dat demotiverend. Voor de meeste motivatie focus je dus op hoe het behalen van je doel jezelf helpt.

4. Zoek steun bij familie, vrienden, studiegenoten of collega’s.
Bemoediging van anderen kan ook motiverend werken, vooral als zij ervoor zorgen dat je je competent, begrepen en zelfredzaam voelt. Misschien moet je maar niet je doelen bespreken met die oom die altijd alles beter lijkt te weten, maar wel met die vriendin die zo begripvol is.

Soms kun je ontzettend gemotiveerd zijn maar alsnog moeite hebben om te presteren en dit vol te houden. De wetenschap suggereert dat het in deze gevallen goed is om alle obstakels in beeld te brengen en een goede planning te maken waarin je rekening houdt met deze obstakels. Zo ben je gemotiveerd én heb je zelf zoveel mogelijk controle over de situatie. Gun jezelf de tijd om hier mee te oefenen. Het is volkomen menselijk als niet alles direct lukt. Probeer in kaart te brengen waarom iets niet is gelukt en na te denken over een oplossing voor wanneer dit weer voorkomt. Kom maar op met die uitdaging!

Uitgelichte foto van Prateek Katyal via Pexels

Oorspronkelijke taal: Nederlands