Zin om zelf wetenschap te doen?

Er is een nieuwe vorm van wetenschap in opkomst: burgers worden betrokken bij het uitvoeren van onderzoek. Deze ‘citizen science’ creëert win-winsituatie: mensen die meedoen krijgen de kans antwoorden te vinden op hun eigen vragen, terwijl wetenschappens nieuwe gegevens verzamelen. Lijkt het jou leuk om zelf onderzoek te doen? Wetenschappelijke ontdekkingen komen vaak erg langzaam tot stand, maar je kunt op allerlei manieren bij onderzoek betrokken zijn.

picRoselyneAfbeelding door Roselyne Chauvin

Een groep Spaanse middelbare scholieren kwam kortgeleden de bevindingen van hun tweejarig wetenschappelijk project presenteren op het Donders Instituut. Deze jonge onderzoekers hadden zich de vraag gesteld of de kleuren binnen hun klaslokaal een effect zouden kunnen hebben op hun oplettendheid en productiviteit tijdens de les. Onder begeleiding van Guillaume Sescousse en Mathilde Bonnefond, beiden als onderzoeker verbonden aan het Donders Instituut, zetten de scholieren een experiment op, en leerden ondertussen wat er allemaal komt kijken bij het uitvoeren van een wetenschappelijk onderzoek. Een van de belangrijkste dingen die ze daarbij leerden was dat experimenten vaak niet precies uitpakken zoals je had gewild. In zo’n geval moesten de scholieren, samen met hun begeleiders, een stapje terugdoen om de situatie opnieuw te beoordelen en vervolgens te proberen de opzet van het experiment te verbeteren. Het keer op keer herhalen van dit proces was een leerzame ervaring voor de scholieren.

Crowdsourcing: jij helpt wetenschappers bij hun onderzoek
Samen staan we sterk, en dat geldt ook binnen de wetenschap. Jouw hulp is daarom erg waardevol voor ons. Een voorbeeld: het verzamelen van data kan wetenschappers erg veel tijd kosten, maar jij kunt je nu aansluiten bij een beweging van dataverzamelende burgerwetenschappers. Allerlei projecten zijn op dit moment op zoek naar vrijwilligers overal ter wereld. Je kunt bijvoorbeeld eenvoudigweg je eigen hond observeren en je aantekeningen delen met anderen via een online database.

Je eigen onderzoeksvraag beantwoorden
Ga de uitdaging aan! Ga een stapje verder en begin je eigen onderzoeksproject (onder begeleiding). Je zou bijvoorbeeld samen met wetenschappers onderzoek kunnen doen in hun laboratorium. Deskundigen op het gebied van jou keuze bent zouden best eens interesse  kunnen hebben in een project dat jij voorstelt. Maak hierbij je onderzoeksvraag zo specifiek mogelijk, en probeer zo mogelijk zelf te bedenken op hoe je het onderzoek zou willen uitvoeren.

Wetenschappelijke vragen komen niet altijd vanuit het laboratorium. Je kunt ook plaatselijk je eigen project opzetten met hulp van wetenschappers. Net als de Spaanse scholieren kun je zelf een experiment uitvoeren door mee te doen met het Europese project ‘les nouveaux commanditaires, ‘ dat als doel heeft mensen te betrekken bij wetenschappelijk onderzoek. Onderwerpen variëren hierbij van het verband tussen sociale zekerheid en multiple sclerose, tot de link tussen tolerantie en vriendschap. Als docent Frans met interesse in cognitiewetenschap kun je bijvoorbeeld eens kijken naar “les savanturiers de cerveau.”

Als je een ruimte of bepaalde instrumenten nodig hebt voor je onderzoek kun je die vinden in burger- en gedeelde laboratoria, zoals de Waag Society in Amsterdam. Deze laboratoriums zijn beschikbaar voor niet-wetenschappers, en hebben leuke namen zoals hackerspace, openlab, makerspace en fablab.  Deze ruimtes horen bij de doe-het-zelf beweging in de wetenschap. Some labs, zoals de frysklab en bijbehorende bus, komen zelfs bij je thuis voorrijden!

Zo, nu weet je iets meer over hoe en waar je zelf aan onderzoek kunt doen. Als er nu een wetenschappelijke vraag bij je opkomt (en dat gebeurt hopelijk snel!), ga op zoek naar de antwoorden, en zoek een lab waar ze jou hiermee kunnen helpen. Aarzel niet langer, ga op onderzoek uit!

Het Molins de Rei project
Het artikel over kleur dat de studenten gepubliceerd hebben
Eyewire
“Les nouveaux commanditaires”: het project
“sadventurer of the brain”
The waag society
Artikel over “citizen science”: Kunnen vrijwilligers echt onderzoek doen?

Deze blog is geschreven door Roselyne Chauvin. Roselyne doet onderzoek naar normale en abnormale ontwikkeling van de mens. Ze concentreert zich op de vraag of kinderen met ADHD zich al dan niet anders ontwikkelen dan typisch ontwikkelende kinderen.

Bewerking door Nietzsche en Lieneke.
Vertaling door Renske Hoedemaker.