Open je brein voor breinonderzoek

Het is weer zover. Over twee weken start de Brain Awareness Week – de week van bewustwording over hersenonderzoek. Het Donders Instituut doet voor de vierde keer mee. Wetenschappers verlaten voor een dag hun kantoren en houden praatjes op middelbare scholen. Waarom doen ze dat?

BAWAfbeelding van dana.org

De oorsprong van de Brain Awareness Week
Elk jaar maart nemen neurowetenschappers over de hele wereld even de tijd om het publiek bij hun onderzoek te betrekken. Het initiatief startte 19 jaar geleden in de VS als een samenwerking tussen onderzoeksinstituten, scholen en gezondheidsorganisaties. Inmiddels doen 99 landen mee – zo ook Nederland. Naast Nijmegen zijn ook Den Haag, Maastricht en Amsterdam actief.

In en rond Nijmegen
Het Donders Instituut doet sinds 2012 mee aan de Brain Awareness Week. Dat jaar werd een open dag georganiseerd zodat iedereen een kijkje achter de schermen kon nemen. Veel van het onderzoek op het Donders wordt betaald uit overheidsgeld. Het instituut vindt het daarom belangrijk om iedereen te laten zien wat zijn wetenschappers allemaal onderzoeken, hoe dat in zijn werk gaat en wat voor resultaten dit oplevert.

Dit jaar bezoeken veertien onderzoekers van het Donders Instituut tijdens de Brain Awareness Week acht scholen in Nederland om te vertellen over hun onderzoek. De scholieren zijn tussen de 16 en 18 jaar oud en kunnen uitkijken naar filmpjes en verhalen over ons brein.

De Brain Awareness week en ik
Zelf ben ik één van die veertien onderzoekers. Vorig jaar heb ik voor het eerst over mijn onderzoek verteld aan scholieren. Waarom doe ik het dit jaar weer? Ik vind het superleuk om scholieren over hersenonderzoek enthousiast te maken, en ik leer er ook nog iets van! En wie weet, misschien zitten er wel toekomstige neurowetenschappers in de klas?

Hoewel ik wel vaker presentaties over mijn onderzoek geef, is het toch een heel ander gevoel om plotseling voor een klas te staan. Zo zat ik vorig jaar een beetje zenuwachtig in de trein naar een dorpje ongeveer een uur van Nijmegen. Gaan ze het misschien saai vinden? Wat voor lastige vragen zouden ze gaan stellen? Op school werd ik hartelijk ontvangen, en eenmaal in de klas besefte ik dat ik voor niets bang was geweest. De scholieren waren heel aardig en luisterden rustig naar mijn verhalen.

Je krijgt leuke vragen waarop je zelf niet altijd antwoord hebt. Wat gebeurt er als je hoofdpijn hebt? Is het brein nu grijs of roze? Het laat je weer eens heel anders nadenken over het brein. Bovendien is het een goede oefening; ik vind dat een goede onderzoeker in staat moet zijn om eigen onderzoek simpel en zonder te veel vakbegrippen uit te leggen – zelfs je grootmoeder moet het in principe kunnen volgen. Op 16 maart sta ik weer voor de klas. Ik kijk er naar uit!

Dit blog is geschreven door Claudia Lüttke. Claudia is promovenda en doet onderzoek naar hoe je zintuigen met elkaar samenwerken. Lees hier een eerder blog van Donders Wonders over Claudia’s onderzoek.