This post is also available in Engels.
Waarom is dopamine belangrijk voor het leren?
Onderzoekers aan het Donders Centre for Cognitive Neuroimaging hebben al een mogelijke hoofdrolspeler geïdentificeerd: de dopamine neurotransmitter. Dopamine is een van de belangrijkste neurotransmitters in onze hersenen. Mogelijk denk je bij het woord dopamine aan de euforie van seks, drugs en rock & roll. In werkelijkheid heeft dopamine echter weinig te maken met plezier. In plaats daarvan is het betrokken bij een aantal cognitieve functies zoals besluitvorming, leren, motivatie en taalverwerking. Een juiste hoeveelheid dopamine kan de motivatie en cognitie optimaliseren, te veel of te weinig dopamine kan daarentegen problemen opleveren. Bij mensen met schizofrenie, een verslaving of de ziekte van Parkinson kan te veel of te weinig dopamine zelfs leiden tot cognitieve beperkingen in onder andere de besluitvorming, het geheugen en het leren.
Een nieuwe taal leren kan een uitdaging zijn
Het leren van een nieuwe taal gaat met vallen en opstaan. Talen die verwant zijn aan het Nederlands, zoals het Duits, zijn makkelijker te leren dan bijvoorbeeld Italiaans. Bij verwante talen kunnen we vertrouwen op de kennis van onze moedertaal en deze met succes toepassen op een nieuw woord. Als je bijvoorbeeld Nederlands spreekt, begrijp je waarschijnlijk het Duitse woord “Eselsbrücke” (Ezelsbruggetje) of als je Engels speelt, begrijp je waarschijnlijk het Italiaanse woord “Perfetto” (Perfect).
Hoewel het leren van een nieuwe taal soms behoorlijk frustrerend kan zijn, zul je het zeker de moeite waard vinden om de betekenis van een nieuw woord te leren, Zelfs wanneer het slechts om één enkel woord in een volledige zin gaat! Dopamine is mogelijk betrokken bij zowel het toepassen van je kennis van andere talen op de nieuwe taal, als bij het enthousiasme dat ontstaat als je eindelijk dat ene woord begrijpt. Een onderzoeksgroep van het Donders Institute onderzoekt nu of een lage dosis levodopa – een stofje dat het dopamineniveau in de hersenen verhoogt – deze processen kan stimuleren. Ook onderzoeken zij welke hersengebieden bij dit proces betrokken zijn.
Doe mee als deelnemer!
Wil je deelnemen aan dit onderzoek? Dat kan, mits Nederlands je moedertaal is, je rechtshandig bent en tussen de 18 en 45 jaar oud! Tijdens het onderzoek krijg je levodopa of een placebo toegediend waarna je verschillende spelletjes speelt terwijl je in een MRI-scanner ligt. Voor en tijdens het onderzoek doen we meerdere gezondheidscontroles om er zeker van te zijn dat het veilig voor je is om deel te nemen. Als je geïnteresseerd bent om bij te dragen aan wetenschappelijk onderzoek en inzicht te krijgen in de fascinerende wereld van taalverwerving, willen we je uitnodigen om deel te nemen aan dit onderzoek. Je kunt je aanmelden door een e-mail te sturen naar dopamine.inference@donders.ru.nl.
Credits:
Auteur: Annkathrin Böke & Elena Mainetto
Buddy: Viola Hollestein
Editor: Helena Olraun
Vertaling: Dirk-Jan Melssen
Editor vertaling: Eline de Boer
Featured image by Paul Hanaoka on Unsplash