Energie na het sporten

Vreemd genoeg kan regelmatig sporten je helpen om meer energie te krijgen. Hoe is dit mogelijk?

Met drukke projecten, naderende deadlines en zware taken op je werk kan het moeilijk zijn om tijd te vinden voor lichaamsbeweging. Na een lange werkdag is op de bank liggen aantrekkelijker dan zweten in de sportschool. Maar hoe moeilijk het ook is om de aantrekkingskracht van je bank te weerstaan, regelmatig bewegen kan juist zijn wat je nodig hebt voor een nieuwe dosis energie.

blogRunFoto door: Bert Beelen (Radboud Universiteit)

Vermoeidheid en fysieke activiteit
Als je werk je teveel wordt en je je uitgeblust voelt, heb je misschien last van ‘arbeidsgerelateerde uitputting’: een langdurig gevoel van moeheid. Arbeidsgerelateerde uitputting is een van de symptomen van burnout en kan leiden tot langdurig ziekteverzuim. Gelukkig kan arbeidsgerelateerde uitputting soms behandeld worden met een simpel recept: hardloopschoenen aan en lopen maar! Het lijkt er namelijk op dat mensen die fysiek actiever zijn minder last hebben van arbeidsgerelateerde uitputting.

Hardlooptherapie
Onderzoekers aan de Radboud Universiteit hebben de effecten onderzocht van regelmatig sporten op studenten die last hadden van langdurige moeheid. 50 studenten namen deel aan het zesweekse hardlooptherapieprogramma. Studenten die dit programma afrondden hadden naderhand minder last van vermoeidheid dan de controlegroep, maar leken het ook beter te doen op cognitieve (mentale) onderdelen van de studie. Maar hoe kan hardlopen – een vermoeiende activiteit – je helpen om meer energie te ervaren?

Hardloopbrein
Uit sommige onderzoeken hiernaar is gebleken dat sporten je een boost in endorfine geeft, en dat dit is waar je je energiek van gaat voelen. Endorfine is een neurotransmitter, een stofje dat in je brein wordt aangemaakt. Wetenschappers vermoeden dat het verantwoordelijk is voor het lekkere gevoel na het sporten, de runner’s high. Maar hoewel de endorfinehypothese zeer populair is, wordt zij ook bekritiseerd en hebben onderzoekers recent alternatieve ideeën voorgesteld.

Zo lijkt regelmatig sporten ook de balans van stresshormonen als cortisol te reguleren. Dit kan vooral nuttig zijn voor uitgeputte mensen, omdat zij een verstoorde cortisolbalans kunnen hebben. Daarnaast is het mogelijk dat fysieke activiteit invloed heeft op neuronale veranderingen in de hippocampus, een hersengebied dat verantwoordelijk is voor geheugen. Deze neuronale veranderingen, zoals neurogenese (het ontstaan van nieuwe hersencellen), zouden cognitie kunnen beïnvloeden.

Ik kan alles!
Naast een energieboost kan sporten je ook de middelen geven om te gaan met mentale stress, kan het positieve gevoelens over jezelf veroorzaken en kan het je productiviteit verhogen. Mensen die meer sporten hebben niet alleen meer energie, maar voelen zich ook competenter in hun werk. Veel voordelen dus!

Een marathon dan maar?
Voel je je door dit blog geïnspireerd en ben je nu van plan om aan een intensief sportprogramma te beginnen? Doe dat niet meteen! Het is niet alleen belangrijk dat je sport, maar ook hoe je sport. Hoge intensiteit kan uitputting juist verergeren. Juist een kleine toename van je gewoonlijke activiteit kan erg nuttig zijn. Dus, voel je je uitgeput en overweldigd? Neem dan de tijd voor een wandeling of ren een paar keer per week – maar loop niet te hard van stapel.

de Gelderlander
Bronartikel over cortisol en lichaamsbeweging
Bronartikel over cortisol in langdurig vermoeide mensen
Bronartikel over vermoeidheid en lichaamsbeweging