Denken tegen dementie

De mensheid wordt steeds ouder en met ouderdom komt vaak dementie. Gelukkig kun je iets doen om het begin van die ouderdomsklacht te vertragen: denken. Dat klinkt simpel, maar het is verrassend effectief.

cognitieve reserveFoto: Fechi Fajardo (via Flickr)

Wat kun je nu doen tegen geheugenverlies op je oude dag? Het onderzoeksteam van biostatisticus Charles Hall volgde een paar jaar lang honderd oude mensen in New York. Het viel de wetenschappers op dat hoe hoger opgeleid de ouderen waren, hoe later geheugenverlies begon. Voor ieder extra jaar dat de ouderen op school hadden gezeten werd het mentale verouderingsproces met ongeveer twee maanden vertraagd.

Waarom beschermt educatie tegen dementie?
De reden dat educatie tegen dementie beschermt kan natuurlijk zijn dat beter geschoolde mensen gewoon gezonder leven. Om te onderzoeken of dit de enige reden voor het verband tussen educatie en minder dementie was, keken de Duitse wetenschappers Bickel en Kurz naar nonnen. Die wonen allemaal onder hetzelfde dak, eten hetzelfde, roken niet… En toch waren er grote verschillen in de dementiecijfers binnen de kloosterorde. Bijna 40% van de laag geschoolde nonnen had last van dementie. Slechts 14% van de overige nonnen hadden hetzelfde probleem. Hoewel we hier strikt genomen geen oorzakelijk verband uit kunnen opmaken, lijkt educatie toch beschermend te werken.

Kan educatie dementie genezen?
Helaas gaat het effect van educatie niet verder dan een vertraging van geheugenverlies. Het is zelfs zo dat zodra het geheugenverlies eenmaal begint, de cognitieve achteruitgang in hoger opgeleide mensen sneller is. Deze samenhang laat zien waarom wetenschappers over een cognitieve reserve spreken. Met educatie bouw je als het ware reserves op tegen geheugenverlies, maar wanneer die reserves op zijn krijg je hoe dan ook geheugenproblemen.

Toch is uitstel van geheugenverlies beter dan niets. Daarom kan ik je aanbevelen een flinke cognitieve reserve op te bouwen. Blijf leren zo lang je kunt. Ga voor een baan en hobby’s die je cognitief uitdagen. Wees niet lui met je hoofd.

Bronartikel over New Yorkse ouderen
Bronartikel over nonnen

Dit blog is geschreven door Richard.
Bewerking door Lieneke.