Donders Wonders Blog

Zing voor je geheugen

Voor onze dagelijkse bezigheden zijn we afhankelijk van ons geheugen. Dingen onthouden is makkelijk, en bovendien grappiger als je het doet via een liedje!

We hebben niet allemaal de perfecte stem voor het podium, maar de kracht van de muziek zit in ons allemaal.
Afbeelding verkregen van Pexels (CC0 1.0).

Er is een ding dat we allemaal gemeen hebben: of je nou een student, arbeider of ouder bent, we moeten allemaal dingen onthouden. We zijn afhankelijk van ons geheugen om onze dagelijkse taken te volbrengen, of het nou gaat om het boodschappenlijstje of onze tekst tijdens een presentatie. Zelfs als we agenda’s en post-its gebruiken is het nog best lastig om alles te onthouden wat we moeten doen… en soms kan het ook pijnlijk zijn. Weet je nog dat je in je kamer zat opgesloten om te studeren? Door alle dingen die we moeten doen en onthouden vergeten we dat er een krachtig middel voor ons allemaal beschikbaar is dat ons kan helpen dingen voor altijd te onthouden: zingen!

Ja, dingen zijn makkelijker te onthouden als je ze in een liedje stopt!

Niet iedereen heeft de stem van een engel maar dat doet niks af aan de kracht van zingen. Ik durf te wedden dat de meesten van jullie het themalied van je favoriete tekenfilm nog wel weten, in tegenstelling tot de rekenlessen van rond diezelfde tijd. Dat is niet puur toeval maar iets wat ons allemaal overkomt. Onderzoek laat zien dat je er minder lang over doet om een lijst met namen te onthouden als de namen worden gezongen in plaats van normaal opgelezen. Onderzoekers hebben in een EEG-studie laten zien dat deze verschillen gepaard gaan met veranderingen in hersenactiviteit. Dit alles laat zien dat zingen een krachtig effect heeft op onze geest, iets wat in onze maatschappij veel is onderzocht. Zo wordt muziek in klinische therapieën gebruikt om het geheugen van Alzheimer en multiple sclerose patiënten te verbeteren, maar ook door bedrijven om hun producten te adverteren en door docenten om leerlingen vreemde talen aan te leren. Ik weet nog steeds het grootste deel van de tekst van het nummer “Ich bin Ausländer”, terwijl ik verder enorm slecht ben in Duits. Stel je nu eens voor dat je alles zou kunnen leren met muziek!

Studeren zou niet zo saai zijn als je het zingend kon doen!
Afbeelding verkregen van Pexels (CC0 1.0).

Zingen als lesmethode is niet nieuw. Je kan je misschien Schoolhouse Rock! nog wel herinneren, de zaterdagochtendshow die in de VS in de jaren ’70 tot ’90 op tv was en kinderen hielp om allerlei soorten dingen te leren via liedjes (zelfs hoe een wet wordt aangenomen in het congres/parlement). Het succes van deze en vergelijkbare shows inspireerde scholen om ook zingen als lesmethode te gebruiken (bijvoorbeeld, The Continent Song). Met zoveel leerzame liedjes heb je waarschijnlijk genoeg om een paar albums te maken. Dat is ook precies wat, bijvoorbeeld, de Portugese psychiater Maria de Vasconcelos doet! Ze schrijft liedjes over de dingen die in Portugal op de basisschool worden gegeven (wiskunde, Portugees, Engels, Maatschappijleer, etc.). Maria heeft deze methode zelfs toegepast om zichzelf door haar studie geneeskunde te slepen! Het lijkt misschien onrealistisch (en moeilijk!) om alles in je leven in een liedje te veranderen, maar als het je lukt is alles mogelijk.

Het is natuurlijk niet zo dat iedereen, inclusief mijzelf, het muzikale talent en de creativiteit heeft om te creëren wat Maria in haar eentje heeft gedaan. Desalniettemin kunnen we profiteren van leren met muziek zonder het plezier dat het ons brengt op te offeren.

Dit blog was geschreven door João, aangepast door Marisha en Monica, en vertaald door Felix en Rowena