Donders Wonders

De impact van de smartphone op geluk

Tegenwoordig hebben we bijna allemaal een smartphone en we besteden er behoorlijk veel tijd aan. Welke invloed heeft dit op ons geluk?

Opgeslokt door de smartphone, CC0, Flickr

Een week lang zonder smartphone
Een filosofiedocent vroeg aan ruim honderd studenten om 7 dagen te leven zonder smartphone. De ervaringen van de studenten waren schrokkend voor de docent. De studenten beschreven de wereld zonder smartphone als ‘echter’, ‘mooier’, ‘intensiever’, en ‘bewuster’. Ook gaven ze aan dat er een verbetering was in concentratie, productiviteit en slaap. De filosofiedocent schreef er een boek over om zo zijn zorgen over de impact van de smartphone te uiten.

Waarschijnlijk is dit een terechte zorg, want de applicaties op de smartphone zijn ontworpen om zoveel mogelijk onze aandacht te trekken. Denk aan notificaties voor iedere mail, elk WhatsAppje, en elk Facebookbericht. Daarnaast wordt ingespeeld op de beloningssystemen in je hersenen, zodat je applicaties maar wilt blijven checken.

Iedere week 21 uur ‘kwijt’
Enigszins ironisch bestaan er ook applicaties om je smartphonegebruik te verminderen. Lichtelijk verbouwereerd door de uitkomsten van de smartphone detox in de studenten ging ik samen met een paar vrienden mijn smartphonegebruik bijhouden met zo’n applicatie. We konden niet geloven wat de applicatie aangaf: ieder van ons besteedde meer dan 3 uur per dag op het apparaatje. Drie uur per dag! Dat is 21 uur per week! Ik kon me niet voorstellen waar ik die tijd vandaan haalde. Maar blijkbaar is dit redelijk ‘normaal’: de gemiddelde mens schijnt net iets meer dan 3 uur per dag op zijn smartphone te zitten.

Het oordeel van de wetenschap
Wat voor impact heeft dit smartphonegebruik op geluk volgens de wetenschap? Zouden we gelukkiger worden als we er minder tijd aan besteden?

In ieder geval blijkt uit onderzoek dat smartphonegebruik in de avond gerelateerd is aan minder slaap en minder energie de volgende dag. Lees ook een eerdere blog die we over dit onderwerp hebben geschreven.

Daarnaast is meer tijd op de smartphone bij studenten gerelateerd aan lagere cijfers, meer angst, en lagere levenstevredenheid. En studenten die hun smartphone veel gebruiken (meer dan 10 uur per dag) ervaren dit als zeer stressvol, zelfs in hun vrije tijd.

Het lijkt ook uit te maken wat je precies doet op je smartphone. Social mediagebruik wordt voornamelijk geassocieerd met een toename in eenzaamheid, angst, en ontevredenheid. Zo zorgde een toename in het gebruik van Facebook op een bepaald moment voor een afname in levensgeluk op een later moment.

Kortom: je smartphonegebruik lijkt wel degelijk een invloed te hebben op je geluk.

Gebruik aanpakken?
Als je er over denkt om jouw smartphonegebruik aan te pakken, probeer er dan eerst inzicht in te krijgen. Houd je gebruik bijvoorbeeld bij. In één keer je smartphone helemaal niet meer gebruiken lijkt geen goed idee te zijn; dit kan juist negatieve gevoelens laten toenemen. Maak eerst een paar kleine aanpassingen en kijk wat dit met je doet. Zet bijvoorbeeld af en toe je smartphone even uit, schakel bepaalde notificaties uit, of lees een leuk boek in de trein. Ik heb zo mijn smartphonegebruik naar 1,5 tot 2 uur per dag teruggebracht en ik moet zeggen dat ik dit een fijne verandering vind. Ga jij dit ook uitproberen?

Dit blog is geschreven door Angelique.
Bewerking door Annelies.