Photo by Rajiv Ashrafi

Wintermisere

De laatste tijd voel ik me vermoeider dan normaal. Het kostte me een eeuwigheid om uit bed te kruipen en de simpelste taken vergen het uiterste van mijn concentratie. Het zal wel weer winter zijn. Als de zomer plaats maakt voor koude en regenachtige winterdagen, voelen veel mensen zich neerslachtig. Waarom is dat, en hoe slaan we ons er doorheen?

Photo by Rajiv Ashrafi

Het gebrek aan energie in de herfst en winter komt niet door je verbeelding. Winterdepressie is een gevestigd concept in de psychiatrie. Het doet zich voor in een bepaalde periode in het jaar, vooral rond de winter. In Noord Europa is het vastgesteld bij ongeveer 10% van de populatie. Maar ook mensen die er niet onder lijden voelen zich minder actief en energiek in de wintermaanden.

Serotonine
The hoofdoorzaak van winterdepressie is een verandering in het niveau van serotonine, een belangrijke neurotransmitter. Neurotransmitters zijn stoffen die hersencellen met elkaar laten communiceren, en serotonine is vooral belangrijk voor het reguleren van je stemming.

Onze productie van serotonine wordt verhoogd door fel licht, dus als de dagen korter worden zakt het niveau. Bovendien stimuleert het gebrek aan licht de productie van melatonine, waardoor je slaperig wordt.

Wat doe je tegen winterdepressie?
Hier zijn een paar tips om je door deze duistere periode heen te helpen:

1) Zorg goed voor je lijf! Slaap genoeg en eet gezond. Als mensen zich neerslachtig voelen, hebben ze vaak zin in suiker. Maar hieraan toegeven is een vergissing: het eten van veel suiker in één keer zal je een paar minuten lang energie geven, waarna het suikerniveau in je bloed rap daalt en je je nog slechter voelt dan eerst. Eet in plaats daarvan dingen waarvan je lichaam serotonine kan maken: bijvoorbeeld sojabonen, noten, melkproducten, eieren, spinazie, of bruine rijst.

2) Beweeg zoveel mogelijk! Lichamelijke inspanning is zeer effectief tegen symptomen van milde depressie. Als het koud en regenachtig is is het soms moeilijk om jezelf te dwingen het huis te verlaten en te sporten, maar zelfs een workout van een half uurtje kan wonderen doen!

3) Neem wat vrije tijd en doe wat leuks voor jezelf! Versier je huis, ga een weekendje weg, koop die racefiets die je al zo lang wil, of spendeer gewoon een lui middagje in de sauna. Het is ook geen toeval dat Sinterklaas en Kerst midden in de donkerste maand vallen. Kijk uit naar alle lol die je gaat beleven!

4) Zorg voor de mensen om je heen! Misschien voelen ze zich ook sip, al laten ze het niet merken. Maak een uur vrij om met je ouders te praten, vraag je vrienden hoe het met ze gaat, ga iets doen met je klasgenoten, of bel die vroegere schoolvriend die je al een eeuwigheid niet hebt gezien, zodat niemand deze donkere dagen alleen hoeft door te brengen!

Over winterdepressie

Dit blog is geschreven door Alina
Bewerking door Susanne

ertaling door Piet