Een praktische gids voor het volhouden van je goede voornemens

This post is also available in Engels.

Heb je met jezelf goede voornemens afgesproken maar weet je niet zeker of je ze volhoudt? Lees verder om uit te vinden hoe je ze uit kan laten komen.

Champagne, vuurwerk, overal lachende mensen. De avond van 31 december kan een magisch moment zijn waarop alles mogelijk lijkt. Misschien heb je zelfs wel een aantal goede voornemens voor het nieuwe jaar. Op dit feestelijke moment lijken ze heel realistisch en binnen haalbaar bereik.

In de feestvreugde van Oudjaarsavond lijkt allesmogelijk. Echter om goede voornemens vol te houden moeten we ze veranderen ingewoontes.
Afbeeldingsrechten: Pexels

Verander je goede voornemens in gewoontes

Hoe houd je je goede voornemens vol? Gewoontes, een groot onderzoeksonderwerp in gedragsonderzoek, kunnen je helpen. De beste manier om te zorgen dat een activiteit consistent vol wordt gehouden is door er een gewoonte van te maken.

Om een gewoonte te beginnen kun je implementatie-intenties bedenken. Dit zijn eenvoudige maar zeer effectieve wanneer-dan plannen:

              Wanneer ik geluncht heb, dan ga ik 15 minuten wandelen.

              Wanneer ik ontbijt, dan zal ik een half uur een boek lezen.

Dit werkt ook voor specifieke tijdsafhankelijke planning:

Als het dinsdag of donderdag is om 17:00 uur, dan zal ik naar de sportschool gaan om te sporten.

Concentreer je op een gewoonte tegelijk

Het is belangrijk dat je niet te veel dingen ineens tegelijk probeert te veranderen. Om een langdurige verandering teweeg te brengen is het beter te werken aan één gewoonte tegelijk.  Dus, kies een van je goede voornemens en werk daar eerst aan.

De vuistregel is dat je twee weken nodig hebt om een gewoonte te oefenen. Als je tijdens 75% van de tijd volhoudt aan de gewoonte tijdens deze twee weken kun je een andere gewoonte toevoegen.

Houd je gewoontes bij

Je moet meten hoe consistent je bent met een gewoonte. Op deze manier ben je je bewust van vooruitgang en je zult ook weten wanneer je klaar bent voor een volgende gewoonte.

Maak een eenvoudige tabel waar je in kunt vullen hoe vaak je je gewoonte volbrengt:

Maak de gewoonte heel specifiek zodat je elke twijfel over wanneer je iets gaat doen wegneemt. Elke keer dat je je goede gewoonte volbrengt zet je een vinkje. Als het niet lukt zet je een kruisje.

Een ingevulde tabel over twee weken zou er zo uit kunnen zien:

Om te kijken hoe goed het gaat tel je het aantal vinkjes (in dit geval 11), en deel je dat door het aantal dagen in twee weken (14).

In dit geval is de prestatie over de twee weken 11/14=79%. Dat is meer dan 75% dus deze persoon is klaar om nog een gewoonte toe te voegen. Als het minder dan 75% is zou deze persoon beter nog twee weken door kunnen gaan met het werken aan deze gewoonte.

Beoordeel je goede voornemens (of gewoontes)

Als je eenmaal een gewoonte hebt gevormd (dus de 75% grens voorbij bent) ga je door met een ander goed voornemen om daar een gewoonte van te maken. Als je merkt dat je moeite hebt met een gewoonte die je eerder had aangeleerd kun je gerust weer twee weken ermee aan de slag.

Zorg dat je ongeveer een keer per maand je goede voornemens evalueert. Je kunt bijvoorbeeld een eenvoudig lijstje bijhouden met voornemens/gewoontes die je vol wilt houden en hang het aan de koelkast of zet het op je telefoon. Je kunt ook gebruik maken van een app zoals Habit Hub om je gewoontes bij te houden en je vooruitgang te monitoren.

Heel veel succes! Ik hoop dat deze tips je zullen helpen om je nieuwe jaar in de juiste richting te sturen zodat je zelfverzekerd een goed voornemen vol kunt houden.

Geschreven door Marisha, aangepast door Christienne, vertaald door Rowena

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *