Back to school: studietips om weer op gang te komen

Je kent het wel zo aan het begin van het nieuwe school- of collegejaar: het kost wat tijd om er weer een beetje in te komen. Geen wonder, je hebt een zomer lang andere dingen gedaan en de kennis van afgelopen jaar is toch wel een beetje weggezakt. Naast een chronisch gebrek aan ritme krijg je daardoor te maken met de steeds terugkomende vraag: “hoe zat het ook alweer?” Wil jij het jaar goed van start gaan? Dan zijn hier 3 tips om het beste uit het komende schooljaar te halen.

Afbeelding gemaakt door “TZA” (CC BY-NC 2.0 licentie).

Gebruik je voorkennis
Als je het gevoel hebt dat je dingen bent vergeten, zorg er dan voor dat je deze informatie gelijk weer opzoekt. Onderzoek heeft aangetoond dat we nieuwe informatie beter onthouden als we het aan relevante voorkennis in ons brein kunnen koppelen. Logisch, maar toch wordt dit simpele trucje vaak over het hoofd gezien. Zo bouw je in de wiskunde voort vanuit differentiatie naar integratie en heeft het bij geschiedenis weinig zin om je te verdiepen in de slavernij als je het nog niet over kolonisatie hebt gehad. Een kleine glimp in de boeken of aantekeningen van vorig jaar kan je vaak heel goed helpen om nieuwe informatie beter te koppelen aan je voorkennis. Bovendien kan het nooit kwaad vergeten kennis weer op te halen.

Juist als je een dergelijke verbinding tussen het oude en het nieuwe mist heeft het dus zin deze actief op te zoeken. Wat je leert op school en op de universiteit wordt zorgvuldig opgebouwd, zelden leer je iets waar je later helemaal niks aan hebt, al lijkt het soms wel zo. Soms zijn de verbanden niet heel erg duidelijk, helemaal niet als je er een tijdje uit bent geweest en je docent je niet op de overeenkomsten wijst. Als je probeert wat vaker verbanden te zoeken tussen de verschillende dingen die je leert dan zul je merken dat leren makkelijker gaat.

Testen
Een andere tip voor het nieuwe jaar is om jezelf veel te testen. Testen blijkt vele malen effectiever te zijn voor het onthouden van informatie op de langere termijn dan een hoofdstuk herlezen of stampen. Probeer dus alle vragen aan het eind van een hoofdstuk te doen, vraag je docent naar extra testen en sla oude examens en examenbundels in. Daarnaast kan je op internet ook heel veel vinden, maar pas wel op dat je niet verzandt in alle extra en onvolledige informatie.

Spreiden
Tot slot een laatste advies: zorg voor voldoende pauzes en tijd om informatie te laten bezinken. En dat niet alleen binnen een dag of huiswerksessie, maar ook over een periode van verschillende dagen of zelfs weken. Het spreiden en consequent herhalen van te leren informatie vertelt je brein dat de informatie belangrijk is. Stamp je informatie in korte tijd naar binnen dan heb je daar op de korte termijn wel wat aan (bijvoorbeeld als je de volgende dag examen hebt), maar deze informatie raak je vervolgens heel snel weer kwijt. En laat het lang onthouden van informatie nou juist weer zo belangrijk zijn om verbanden met toekomstige informatie te kunnen leggen!

Dit blog is geschreven door Marlieke van Kesteren. Marlieke is post-doc onderzoeker op Stanford University in de VS. Tijdens haar promotieonderzoek op het Donders Instituut heeft ze het effect van voorkennis op geheugenprocessen onderzocht. Marlieke heeft ook een eigen blog.

One Comment

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *