Waarom niemand zich aan zijn goede voornemens houdt

Op nieuwjaarsdag besluiten veel mensen om hun leven eens flink te veranderen. Maar kort daarna lukt het ons vaak niet om ons aan die goede voornemens te houden. Hoe komt dat?

blogimage_smaller

We weten allemaal welke van deze twee producten we zouden moeten eten voor onze gezondheid – maar het blijft moeilijk om de juiste keuze te maken. Afbeelding naar liz west en 0Four.

Enthousiasme versus de werkelijkheid
De magische datum ‘1 januari’ lijkt alles mogelijk te maken. Het nieuwe jaar vervult ons met hoop en opwinding: we hebben het gevoel dat alles kan. En dus besluiten we op 1 januari bijvoorbeeld om dagelijks vroeger op te staan en de dag te beginnen met mediteren. Of we nemen ons voor om elke dag na het avondeten met onze kinderen te spelen.

Een paar weken later verschijnt de dagelijkse sleur echter weer in ons leven. We zijn moe, het weer is vies. De wekker gaat wel om 6 uur ’s ochtends, want we moeten mediteren… maar dat voelt nu als een onmogelijke opgave.

En aan het eind van een vermoeiende dag ploffen we neer op de bank. Dan vragen onze kinderen of we met ze willen spelen, want dat hadden we beloofd – maar weer opstaan zit er echt niet in. Wat is er toch gebeurd met die volharding van het nieuwe jaar, die ons ertoe bracht al die plannen te maken? Ze is als sneeuw voor de zon verdwenen.

Wilskracht gaat op en neer
Dit alles kan natuurlijk geen verrassing zijn. Psychologen weten al decennialang dat wilskracht niet oneindig is. Deze overzichtsstudie laat zien dat we, als we moe, hongerig of gedemotiveerd zijn, moeite hebben met het controleren van ons gedrag (en dat geldt trouwens ook als we opgewonden zijn). Als we blij, uitgerust en verzadigd zijn (goed gegeten hebben), is het juist makkelijker om wilskracht uit te oefenen.

Wat dit betekent voor je goede voornemens? Op 1 januari, na het vieren van Nieuwjaar, zijn we vaak in een opperbeste stemming. We zijn dan uitgerust en hebben goed gegeten. We kunnen het ons dus makkelijk voorstellen dat we de grootste uitdagingen in ons leven met verve volbrengen. We lijken over onbeperkte wilskracht te beschikken.

In de weken daarna worden we weer moe, hongerig en soms terneergeslagen. Hierdoor daalt ons vermogen om onze impulsen te controleren. En dit zijn nu net de momenten waarop het moeilijk is om je goede voornemens te volbrengen.

Laat je niet uit het veld slaan
Maar hoewel het moeilijk is om je aan goede voornemens te houden, is het niet onmogelijk. Motivatie-goeroes proberen vaak om onze motivatie te vergroten. Dat soort pogingen geven ons misschien nu een goed gevoel, maar waarschijnlijk helpen ze ons amper op de lange termijn. Ze repareren immers niet het onderliggende probleem met wilskracht: soms hebben we er genoeg van, en soms te weinig.

In plaats van ons hierdoor te laten demotiveren kunnen we dit probleem beter vanuit een ander perspectief bekijken. We zouden niet zo vaak op onze wilskracht moeten leunen om lastige dingen gedaan te krijgen. In plaats daarvan is het slim om het uitvoeren van je grote plannen makkelijker voor jezelf te maken. Hoe je dat doet? Dat lees je in mijn volgende blog, in de eerste week van het nieuwe jaar…

Deze blog is geschreven door Marisha. Redactie: Annelies. Vertaling: Jeroen.