Donders Wonders

De zomerfestivals staan weer voor de deur.

Donderswetenschappers op festivals

Tijdens festivals geniet je vaak van je favo band of DJ. Maar wetenschapsoptredens op festivals zijn ook een groeiende hype. Welke Donderswetenschappers staan deze zomer in de spotlights? Lees in deze blog waar je ze kunt vinden.

De zomerfestivals staan weer voor de deur.

Zwarte Cross

Verstijf, vlucht, of vecht je als je bang bent?
Je loopt rustig over straat, en plotseling staat er iemand met een pistool voor je. Wat doe je? Verstijven, vechten, of vluchten? Onze eigen blogger onderzoekt hoe mensen reageren op zulke bedreigende situaties. Wat gebeurt er in ons brein en welke hormonen spelen een rol bij acute stresssituaties? Dit jaar zal Mahur haar verhaal ten gehore brengen op de vrijdag van de Zwarte Cross (14 juli). Je vindt haar in De Tipi op de Theaterweide, en hebt twee kansen om haar verhaal te horen.

Wanneer? 13 t/m 16 juli
Waar? Lichtenvoorde

Vierdaagsefeesten

De Geheugensportschool
Wil jij je geheugen een boost geven? Dit jaar kun je tijdens de Vierdaagsefeesten naar de Geheugensportschool van festival Op ’t Eiland. Daar leren Marlieke van Kesteren en geheugenkampioen Boris Konrad je hoe je het beste dingen kunt onthouden. Maak op dinsdag 18 juli om 18.30u gebruik van de uitgelezen kans om een carrière te starten als geheugenatleet! Voor de kleintjes is er op dezelfde dag om 16.00u tevens een speciale kinderversie van deze lezing.

De Radboud Brain Box
Als je je eigen brein wil testen, moet je tijdens de Vierdaagsefeesten eens langs gaan bij het Kelfkensbos. Daar worden onder leiding van Luc Selen korte experimenten uitgevoerd bij de Brain Box (15 t/m 20 juli, 13.00u – 19.00u). De onderzoekers van het Donders Sensorimotorlab testen bijvoorbeeld hoe het met je reactievermogen gesteld is, hoe betrouwbaar je evenwichtsorgaan is, hoe je je bewegingen aanpast bij veranderende omstandigheden en nog veel meer! Kun jij de hoogste score van de dag halen? Lees hier meer.

Wanneer? 15 t/m 21 juli
Waar? Nijmegen

Lowlands

Leer typen zonder handen
Typen zonder handen klinkt als science-fiction, maar met behulp van brein-computer-interface (BCI) is het mogelijk! BCI is een techniek waarmee je met je hersenactiviteit een computer kunt aansturen. Op Lowlands kun je de techniek dit jaar zelf uitproberen door woorden te typen met je ha…hersenen! Omdat Lowlands een uitdagende situatie is voor de werking van de techniek, zal onder leiding van Ceci Verbaarschot onderzocht worden hoe afleidingen -zoals hitte, vermoeidheid en drukte- de techniek belemmeren. Het doel is om de techniek te optimaliseren. De optimalisering van BCI biedt veel toekomstperspectief voor mensen met communicatieproblemen, zoals mensen met de ziekte ALS. Lees hier meer.

Met behulp van BCI kun je met je hersenen computers aansturen.

Imagine all the people…
Heb jij last van podiumvrees? Daag jezelf dan uit tijdens deze unieke kans om zelf op te treden op Lowlands! Stress-onderzoekers Linda de Voogd, Floris Klumpers en Daphne Everaerd gaan meten hoe snel jouw hart gaat kloppen als jij tijdens Lowlands het podium opklimt. Rijzen jouw stresshormonen de pan uit en komt er niets meer uit je handen? Of ben jij die koele kikker die onder druk het beste presteert? Tijdens dit onderzoek wordt onderzocht hoe mensen onderling verschillen in stressreacties en hoe dit kan leiden tot betere of juist slechtere prestaties onder druk.

Wanneer? 18 t/m 20 augustus
Waar? Biddinghuizen