Houd je mobiele telefoon niet in je broekzak

Wetenschap laat zien dat mobiele telefoonstraling slecht is voor je gezondheid. Dit is hoe je de blootstelling aan dit type straling wanneer je je telefoon gebruikt kan verminderen.

This post is also available in Engels.

Wetenschap laat zien dat mobiele telefoonstraling slecht is voor je gezondheid. Dit is hoe je de blootstelling aan dit type straling wanneer je je telefoon gebruikt kan verminderen.

Je hebt vast wel gehoord dat straling van je mobiele telefoon kan leiden tot gezondheidsproblemen, mogelijk met betrekking tot de mannelijke vruchtbaarheid. Maar het is geen onderwerp dat vaak besproken wordt en niet veel mensen schijnen zich er druk om te maken. Het is namelijk heel normaal om je telefoon in je broekzak te dragen.

Is straling van mobiele telefoons een probleem?

“Ja,” volgens de wetenschap, maar “misschien” volgens sommige beleidsvoerders. Er zijn organisaties, zoals de Federal Communications Commission (FCC) in de Verenigde staten, die verantwoordelijk zijn voor het bepalen van veilige levels van telefoonstraling. De FCC heeft de huidige veilige levels van straling vastgesteld in 1996. In 2013 is er een her-evaluatie geweest gebaseerd op de hoeveelheid nieuw beschikbaar bewijs en men concludeerde dat de oude standaarden nog steeds gelden.

Dit is vrij verbazingwekkend gezien het feit dat vele studies gezondheidsrisico’s hebben laten zien geassocieerd met deze “veilige” hoeveelheid blootstelling aan straling. In 2009 concludeerde een wetenschappelijke review dat de maximaal acceptabele blootstelling voor telefoons verlaagd moet worden. Een groot aantal onderzoeken, samengevat in deze review, laten zien dat telefoonstraling samengaat met oxidatieve stress, DNA-schade, mannelijke onvruchtbaarheid en mogelijk kanker (al bestaat over deze laatste nog veel controverse).

Wat te doen?

Oké, dus het klinkt niet al te best. Hoewel dit nieuws vrij alarmerend is betekent het niet dat je je mobiele telefoon moet weggooien. Er zijn simpele manieren om de blootstelling aan straling te verminderen.

Dr. Devra Lee Davis geeft een aantal simpele stappen om schade door telefoonstraling te verminderen.

Hoe dichter je bij je telefoon bent, hoe meer straling er plaatsvindt, dus je moet proberen meer afstand van je telefoon te nemen. Je kunt hier bijvoorbeeld de telefoonspeaker of een koptelefoon met microfoon voor gebruiken wanneer je belt.

Als je in een gebied bent met verminderde ontvangst stuurt je telefoon meer microgolven uit. Op zulke momenten is het extra belangrijk je telefoon verder van je lichaam te houden.

Ook als je je mobiele telefoon niet actief gebruikt stuurt het nog altijd microgolven. Het is daarom belangrijk om je telefoon niet in je zak te houden. Terwijl je reist kun je hem in je tas, koffer of rugzak bewaren. Wanneer je op het werk aan je bureau zit of thuis op de bank kun je je telefoon buiten armbereik houden door hem bijvoorbeeld op een plank te leggen. (Een bijkomend voordeel hiervan is dat je niet gedachteloos met je telefoon gaat spelen omdat-ie nou eenmaal naast je ligt.)

En als je je telefoon als wekker gebruikt en hem op je nachtkastje legt tijdens het slapen kun je hem het best op vliegtuigmodus zetten. Dit verzekert je ervan dat je gedurende de nacht niet aan straling wordt blootgesteld. Het kan echter de moeite waard zijn om een losse wekker te kopen. Je telefoon naast je bed hebben liggen brengt je in de verleiding om de vliegtuigmodus uit te schalen en e-mails, berichtjes en sociale media te controleren, wat gerelateerd is aan verminderde productiviteit en verhoogde stress.

Het lijkt er dus op dat het het beste voor ons is om onze mobiele telefoon gematigder te gebruiken. We kunnen dan nog steeds genieten van het gemak en de voordelen maar ook (letterlijk) wat afstand nemen om onze gezondheid te beschermen en zelfs wat meer bezig te zijn met het “echte” leven.

Geschreven door Marisha, bewerkt door Christienne en Monica en vertaald door Jill en Felix.

Plaatje door Max Pixel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *