Donders Wonders Blog

Het dilemma voor jonge onderzoekers: moet ik werken zonder betaald te worden?

Maar 7-15% van de PhD studenten is op tijd klaar met hun doctoraat, en daarna werken velen van hen onbetaald door om hun bul te halen. Waarom is dit het geval, is dit acceptabel en hoe kan dit verbeterd worden?

Een PhD student in zijn laatste jaar, laten we hem John noemen, gaat het kantoor van zijn begeleider binnen. Hij wil een ietwat onduidelijk onderwerp bespreken: wat moet er precies in zijn proefschrift komen? Hij stelt een plan voor data-analyse voor en de hoofdstukken die geschreven moeten worden. Enthousiast over de plannen suggereert de begeleider, Jane, een aantal extra dingen die John kan doen om zijn proefschrift nog beter en interessanter te maken.

“Ik zie wel in hoe deze toevoegingen mijn proefschrift beter kunnen maken, maar het kost me waarschijnlijk 6 maanden extra om het af te krijgen,” zegt John twijfelachtig. “Mijn contract eindigt voor die tijd en ik moet dan onbetaald 6 maanden verder werken.”

“Ah, dat is onprettig,” antwoordt Jane. “Ik weet hoe het is; ik moest ook onbetaald werken om mijn proefschrift af te maken. Het is niet fijn, maar de meeste jonge wetenschappers doen het – vier jaar is vaak gewoon niet genoeg om het af te krijgen. Je mag het zelf weten natuurlijk; jij beslist hoe goed je wilt dat je thesis wordt, maar ik raad je aan om dit toch toe te voegen.”

PhD studenten zijn meestal niet op tijd klaar met hun proefschrift

Het dilemma of men onbetaald moet werken is bij veel jonge wetenschappers een bekend fenomeen. In Nederland is een PhD contract meestal vier jaar, maar PhD studenten zijn zelden binnen dat tijds-frame klaar. De meeste kandidaten willen een zo goed mogelijk proefschrift afleveren, maar wetenschappelijk werk kost vaak meer tijd dan gedacht. Als resultaat hebben jonge wetenschappers vaak minder te laten zien (b.v. wetenschappelijke artikelen) dan ze gehoopt hadden wanneer hun contract eindigt.

Een duizelingwekkend aantal PhD studenten is niet op tijd klaar. Volgens data van de VSNU over het afronden van een PhD tussen 2001 en 2013, was maar 7-15 % binnen vier jaar klaar. Gemiddeld hebben jonge wetenschappers 60 maanden (5 jaar) nodig om hun proefschrift af te maken.

Is dit een probleem?

Veel mensen vinden het “normaal” dat PhD studenten extra tijd nodig hebben om hun proefschrift af te maken. Een doctoraat is namelijk een persoonlijke titel met voordelen voor degene die het ontvangt, dus waarom is het een probleem als die persoon er wat extra voor moet werken?

Andere mensen beargumenteren dat dit een foute redenatie is, omdat het werk dat in een proefschrift gestopt wordt ook waarde oplevert. Dit is waarde in de vorm van wetenschappelijke artikelen en maatschappelijke relevantie voor de begeleider, de universiteit, de wetenschap an sich en de maatschappij.

Sommigen zeggen zelfs dat het immoreel is om iemand te laten werken zonder hiervoor te betalen en dat het systeem verkeerd functioneert als het haast een eis is voor PhD studenten om langer te werken om hun proefschriften af te ronden zonder hiervoor betaald te worden.

Is er een oplossing?

Er zijn twee typen oplossingen; de eerste is contractverlenging. Soms krijgen PhD studenten een verlenging van hun contract, al is dat in Nederland vrij zeldzaam. Deze oplossing kan ook als oneerlijk gezien worden omdat sommigen wellicht een verlenging krijgen en anderen niet, zonder een duidelijke reden voor dit verschil.

De andere oplossing is ervoor te zorgen dat het doctoraat binnen vier jaar gedaan wordt. Deze benadering wordt tegenwoordig meer toegepast en ziet er veelbelovend uit. Zowel universiteiten als begeleiders maken het de PhD student makkelijker om op tijd klaar te zijn door duidelijke en realistische verwachtingen te stellen voor wat in het proefschrift moet komen, in plaats van meer wetenschappelijk werk te eisen na het einde van het contract.

Dit kan de tijd die het kost om een proefschrift af te maken reduceren maar het is nog altijd onwaarschijnlijk dat iedereen binnen vier jaar klaar zal zijn. Soms zijn jonge wetenschappers in staat om hun proefschrift vóór het einde van hun contract in te dienen, maar er zijn altijd nog vervolgstappen (rondes van revisies voor artikelen, het printen van het proefschrift, de verdediging, etc.) die vaak een jaar in beslag nemen; en dit werk is, natuurlijk, onbetaald. Het is waar dat een PhD persoonlijke voordelen oplevert, maar het halen van het diploma is nog altijd een volwaardige baan.

Credits

Originele taal: Engels

Auteur: Marisha Manahova

Buddy: Julija Vaitonyte