Donders Wonders Blog

Peer-mentorschap in de wetenschap: het Internationale Online Mentorschapsprogramma binnen de Organisatie voor Human Brain Mapping

Is peer-mentorschap in de wetenschap mogelijk? Een programma binnen het OHBM brengt mentoren en mentor-leerlingen van verschillende geografische locaties, onderzoeksvelden en ervaringsniveaus samen om peer-mentorschap makkelijk en toegankelijk te maken.

In de wetenschap wordt ‘mentorschap’ vaak gezien als slechts een enkel aspect van de alledaagse communicatie tussen (PhD) studenten en hun begeleiders. In feite is ‘mentorschap’ eigenlijk een veel bredere term. Er zijn verschillende soorten mentoren en mentorschap stijlen: je zal waarschijnlijk naar iemand anders toe gaan als je advies nodig hebt voor het aanvragen van financiële steun van de overheid dan wanneer je hulp nodig hebt bij het omgaan met alledaagse frustraties op je werk. Omdat het lastig is antwoorden te vinden op alle carrière-gerelateerde vragen van iemand, kan het helpen om meerdere mentoren te hebben in bepaalde fases van je carrière. Het is echter vaak moeilijk voor studenten om onafhankelijke mentoren te vinden van buiten hun eigen onderzoeksveld, vooral in ontwikkelende landen waar de plaatselijke onderzoeksgemeenschap klein is. Tegelijkertijd is het mentoren van jonge onderzoekers een vaardigheid die getraind zou moeten worden door iemand die van plan is een carrière te volgen in de wetenschap – vaak is er echter weinig kans om deze vaardigheden goed te ontwikkelen. Deze problemen kunnen allemaal worden aangepakt in het concept van het peer-mentorschap.

De Organisatie voor Human Brain Mapping (OHBM) Student en Postdoc Special Interest Group (SIG) is een commissie die de belangen van PhD studenten en jonge postdoctorale onderzoekers vertegenwoordigt binnen OHBM. Een van de belangrijkste initiatieven van de commissie is het organiseren van het Internationale Online Mentorschap Programma. In dit programma kan elk lid van OHBM een mentor, een mentor leerling of beide worden. We matchen de mentor-leerling-koppels op basis van het aantal jaren onderzoekservaring (minstens 3 jaar verschil) en de zelf aangegeven verwachtingen. Omdat het mentoren online gebeurt zijn er geen geografische barrières; iedereen kan meedoen. Mentoren en leerlingen onderhouden hun relatie dan zelf door enkele een-op-een online ontmoetingen te plannen, en deze samenwerking gaat voor een jaar door. Deelnemers krijgen zo de vrijheid om te praten over elk aspect van hun carrière; van het omgaan met emoties, tot het schrijven van wetenschappelijke artikelen en het solliciteren voor banen.

In de eerste twee rondes van het programma deden 450 mensen mee van over de hele wereld. De feedback van de deelnemers over deze twee rondes was enorm positief. Daarom wordt september aanstaande (2018) de derde ronde van het programma gelanceerd. Net als eerder is het programma toegankelijk voor iedereen die lid is van OHBM. Deze komende ronde is echter speciaal; omdat de vraag naar banen in het bedrijfsleven toeneemt bij PhD studenten willen we hier graag op inspelen door externe deelnemers van het bedrijfsleven uit te nodigen jonge onderzoekers te begeleiden. Als je dus momenteel in het bedrijfsleven werkt en je een mooi leven hebt opgebouwd buiten de wetenschap, ben je meer dan welkom om je bij het programma te voegen en jonge onderzoekers te helpen hun eerste baan in het bedrijfsleven te vinden en zich aan te passen aan een nieuwe omgeving buiten te wetenschap.

Ga voor meer informatie naar de website van de OHBM Student en Postdoc SIG: www.ohbmtrainees.com, volg ons Twitter account @OHMB_Trainees en mail ons via ohbmtrainees@gmail.com.

Ronde 1 (2016-2017)                                      Ronde 2 (2017-2018)

Figuur 1 Het land van herkomst van de deelnemers van de eerste twee rondes van het programma. Afbeelding door Marzia Scelsi.

————

References:

[1] https://www.ohbmtrainees.com/mentoring-programme/

[2] https://www.ohbmtrainees.com/sig-blog/2018/7/18/the-third-round-of-the-online-international-mentoring-programme-by-the-ohbm-student-and-postdoc-special-interest-group-is-coming

[3] https://go.nature.com/2mQ3o2w

Featured image: door garnett (CC0)

Geschreven door Natalia Bielczyk, MSc. Ze rondt momenteel haar thesis af aan het Donders Instituut. Ze is daarnaast de Carrière Ontwikkelings- en Mentorschapsmanager binnen de OHBM Student en Postdoc Special Interest Group en de huidige coördinator van het programma.

Aangepast door Marisha en vertaald door Felix.