Donders Wonders Blog

Een wetenschapper voor de klas

Het is de Brain Awareness Week! Leuk… maar wat willen ze op het Donders Instituut doen? Nou, bij een heleboel middelbare scholen langs gaan en een lesje brein komen geven bijvoorbeeld!

Elk jaar tijdens de Brain Awareness Week gaat een groepje neurowetenschappers langs bij middelbare scholen in de buurt. Dat kan in Nijmegen zijn, maar ook in Amersfoort, Oss… eigenlijk bij alle scholen die mee willen doen. Roel Willems is één van deze wetenschappers die op schoolbezoek is geweest. Bijna alle afgelopen jaren heeft hij meegedaan en kan enthousiast over zijn ervaringen vertellen.

Hij vertelt dan een les lang over wat hij zoal doet in zijn wetenschappelijk onderzoek, vertelt leuke weetjes, en geeft een basislesje brein en psychologie. En natuurlijk het belangrijkste: héél veel vragen beantwoorden!  Eén jaar heeft hij een kleine demonstratie gegeven waarbij het hoofd van de docent helemaal werd onder geplakt met elektrodes. Dan kun je live de hersengolven laten zien. Heel speciaal! Maar toch iets te tijdrovend, dan bleef er van de rest van de les niet meer veel over. Dit neemt niet weg dat alle demonstraties achterwege worden gelaten. Nu toont hij optische illusies die laten zien hoe je ogen je voor de gek kunnen houden en filmpjes over hoe een MRI-scanner er nou vanbinnen uitziet. Grappig genoeg is de jeugd van tegenwoordig helemaal niet meer zo onder de indruk van deze machines. Waar de jeugd vroeger nog vol ontzag naar het gigantisch apparaat keek, is het nu niet zo nieuw meer. “Dat hebben ze eigenlijk allemaal al wel een keer op internet of tv gezien”. Wat leerlingen nu juist willen weten is wat je er allemaal mee kunt. “Wat heb je eraan?” “Kun je hiermee ook gedachten lezen?”

Behalve leuke en grappige vragen loopt het soms ook uit op een diep gesprek. Over dieronderzoek bijvoorbeeld. Wat is de ethische kant hiervan? Levert het wel genoeg geneeskundige inzichten op? De wetenschapper hoeft zich dan bijna niet meer in het gesprek te mengen, die discussie houden de leerlingen gewoon al onderling.

Het belangrijkste dat Roel over wil brengen is de fascinatie voor kennis, dingen willen weten, dingen willen uitzoeken. Hoe pak je dat aan? Hoe werkt onderzoek doen eigenlijk?

Je kunt vaak al best goed zelf kritisch nadenken, of leuke testjes verzinnen om te doen. Maar hij wil ook laten zien dat goed onderzoek bedenken (en uitvoeren) nog best ingewikkeld is. “Als je het goed wilt doen, dan is dat nog niet zo triviaal! Goed onderzoek doen is ook echt een ambacht, in de media zie je dat vaak helemaal niet terug.”

Op de vraag of hij zo’n schoolbezoek zou aanraden aan andere wetenschappers krijgen we een volmondig “Ja! Zeker!”. Het is leuk om meer met publiek te doen, je krijgt er bijvoorbeeld ook uit terug wat mensen nou fascineert. En dat gaat eigenlijk nóg beter bij jongeren. Dan krijg je die fascinatie toch wat puurder, ze hebben minder bewijsdrang, ze zijn meer onbevangen en positiever. En juist ook heel scherp! Je kunt leerlingen uit de bovenbouw hierin al bijna als volwassen beschouwen, maar dan met wat minder betweterige vragen…

Ten slotte nog een laatste tip van Roel voor iedereen die eens gastdocent wil zijn: Vertel juist ook over je eigen werk, dan kun je ook echt je enthousiasme hiervoor laten zien. En dat is eigenlijk het belangrijkste om over te dragen. En ook het leukste natuurlijk!

Geschreven door Annelies editing door Monica en Angelique (en een klein groepje vrijwilligers)