Draag oordoppen op Lowlands voor optimaal genot!

Lowlands is weer begonnen en hele drommen mensen komen naar optredens van hun favoriete bands kijken met oordoppen in. Het dragen van oordoppen lijkt misschien een vorm van heiligschennis voor sommige muziekfans. Maar eigenlijk is het de beste manier om een concert van je lievelingsband mee te maken.

live-concert-455762_640

Foto via pixabay (CC0)

Gevaarlijk harde muziek
Het dragen van oordoppen op Lowlands is niets vreemds, want harde muziek is nou eenmaal schadelijk voor je gehoor. Om daar een voorbeeld van te geven: ongeveer de helft van mensen die tijdens hun werk aan harde muziek worden blootgesteld houdt hier (een bepaalde mate van) gehoorverlies aan over. Dat is inclusief de muzikanten zelf, of het nou klassieke of popmuziek is. Het publiek is hier ook niet immuun voor. Het meerendeel van de bezoekers van rockconcerten heeft last van voorbijgaande problemen met horen na afloop van het concert, zoals oorsuizen of hardhorendheid. Het is een buitengewoon verstandig idee om oordoppen te dragen op Lowlands.

Intimiteit door volume
Maar mis je dan niets in muzikaal opzicht met je doppen in? Ik denk van niet. De reden waarom heeft niets van doen met de oren, maar des te meer met de huid. Wanneer we naar een concert gaan willen we niet alleen de band ‘daarboven’ horen spelen, we willen het zo direct mogelijk meemaken. Deze intimiteit kunnen onze oren ons niet bieden, omdat ze ons over het algemeen ‘afstandelijke’ informatie bieden. Vergelijk dat eens met onze tastzin, die altijd een intieme ervaring biedt, maar alleen beschikbaar is bij directe interactie met een persoon of object. Tast is intiem, maar helaas ook een povere vervanging voor onze oren qua gevoeligheid. Om onze huid te betrekken bij het “horen” moet het geluidsvolume opgevoerd worden tot een niveau dat veel te luid is om veilig te beluisteren. In andere woorden, het volume tijdens concerten is niet bedoeld voor onze oren maar voor onze huid.

Horen door de huid
Als het volume toereikend is, kan onze huid echt ‘horen’. Ongetrainde mensen kunnen bijvoorbeeld instrumenten onderscheiden waarvan ze het geluid alleen op hun rug kunnen voelen (ook dove mensen kunnen dit). Bovendien kan normaal gehoor beïnvloed worden door ‘tast-gehoor’. Als je mensen vraagt twee ritmes te onderscheiden die ze alleen kunnen horen, doen ze dat in ongeveer 75% van de gevallen goed. Maar wanneer ze één ritme horen terwijl ze het andere ritme voelen via hun huid, onderscheiden ze de ritmes in slechts 60% van de gevallen correct. Er is dus een verband tussen muziek in jouw oren en muziek op je huid, met andere woorden: de huid is ook een belangrijk orgaan voor het beleven van muziek.

Oordoppen op Lowlands
Als je dus optimaal wil genieten van je favoriete band op Lowlands, draag je oordoppen. Je oren zijn te gevoelig voor het volume dat je gaat beleven. Oordoppen zorgen ervoor dat je niet met dezelfde gehoorproblemen eindigt als veel van de muzikanten op het podium. Maar oordoppen zijn geen hinder voor je ‘full-body experience’. Daar zorgt je huid wel voor. En voor je huid kan die band niet hard genoeg spelen.

Meer informatie:
Harde muziek en je oren
Muziek en je huid
Muziek ervaren met je oren en huid

Dit blog is geschreven door gastblogger Richard Kunert. Richard promoveert bij het Donders Instituut en het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek. Hij onderzoekt hoe muziek en spraak worden begrepen. Verder luistert hij graag naar alle soorten muziek met beide oren en zijn hele lichaam. Zijn eigen blog kan je vinden op brainsidea.wordpress.com.

Vertaling door Piet.