Geef les over hersenwetenschap met de Donders Teaching Kit

Onderzoekers aan het Donders Instituut hebben een lespakket ontwikkeld waarmee basisschooldocenten lessen kunnen maken over hersenwetenschap. Lees hier meer over dit pakket en bestel het gratis!

Met behulp van strips en games is het makkelijk en leuk om over het brein te praten.

Weten hoe het brein leert

Volgens recent onderzoek kunnen leerlingen die weten hoe het brein werkt beter omgaan met sociale verschillen. Als een kind snapt dat de mogelijkheid tot leren een belangrijke eigenschap is van elke hersencel, kan het namelijk sneller inzien dat iedereen, van klasgenoten tot ouders, kan groeien en kan leren. Het is ook nuttig voor kinderen om te snappen hoe aandacht en geheugen in elkaar zitten, zodat ze kunnen begrijpen welke dingen afleiding geven of emoties en stress aanjagen.

Het nieuwe en unieke lespakket van het Donders Instituut, de Donders Teaching Kit, biedt op een speelse manier toegang tot dit soort informatie over het brein. Kinderen kunnen de tips uit het lespakket gebruiken om hun geheugen en aandacht te verbeteren, en om hun eigen schoolprestaties in perspectief te plaatsen.

Iedereen kan lesgeven over de hersenen

Hoe leg je aan kinderen uit hoe het brein werkt als je zelf geen expert bent in neurowetenschap? Het grootste probleem hierbij is dat er simpelweg te weinig goede methodes zijn om de complexiteiten van de hersenen toegankelijk te maken aan jonge kinderen. Zulke methodes moeten in een hedendaags schoolprogramma passen, en bovendien speels, efficiënt en accuraat zijn.

Donders Instituut heeft het afgelopen jaar een aantal onderzoekers (waaronder ik) de kans geboden om zo’n methode te ontwikkelen. Samen met leraren hebben we leuke activiteiten bedacht voor lessen in het basisonderwijs. Door strips, verhalen en spellen te combineren hebben we het makkelijk gemaakt om kennis over de hersenen uit te leggen aan leerlingen. Alle activiteiten samen zitten in de Donders Teaching Kit.

Inhoud van het lespakket

Dit lespakket is ontwikkeld op basis van wetenschappelijk getoetste lestechnieken. Het bestaat uit 11 lesuren waarin leerlingen ontdekken welke psychologische en biologische factoren hun eigen leerproces beïnvloeden. Ze leren over waarneming, over intelligentie en over grip krijgen op je eigen gevoelens en gedachten.

Het lespakket introduceert concepten als stress, emoties, aandacht, geheugen, executieve functies en nog veel meer. Er zitten ook tips in over het verbeteren van je eigen leerproces.

Waar kan ik de Donders Teaching Kit vinden?

Het lespakket is digitaal te vinden op de website van het Donders Instituut. Ben je docent, dan kun je gratis een papieren versie bestellen. Je krijgt dan alle documenten op een usb-stick en een speciale geplastificeerde versie van een van de vele bordspellen in het lespakket. Er zijn slechts 300 papieren versies beschikbaar, dus meld je nu aan!

Deze blog is geschreven door Roselyne (Namens het team OCEANA). Roselyne is promovenda aan het Donders Instituut en is een van de initiatiefnemers van de Donders Teaching Kit.