Snel en efficiënt woordjes stampen

Vroeger op de middelbare school haatte ik Frans. Waarom? Elke week opnieuw moesten we een lijst woordjes leren. Er was geen ontkomen aan – er waren onverwachte overhoringen. Veel late nachten gingen op aan het herhalen van die woordjes, steeds opnieuw. ‘Fromage’ is kaas, en ‘voiture’is T… of was het auto? Er waren er altijd een paar die niet bleven plakken. Wat had ik kunnen doen om beter en sneller woordjes te stampen?

studyingAfbeelding door Thinkstock (CC BY-NC-ND 2.0 licentie)

Mijn studietechnieken waren niet echt gevorderd: ik las de lijst en dekte vervolgens de vertalingen met mijn hand af om de woordjes te testen. Wist ik veel dat er vele manieren zijn waarop je efficiënter woordjes kan leren. Je kennis testen, zoals bij het afdekken van de vertalingen, is effectief maar vergt doorzettingsvermogen. Daarnaast helpt gespreid leren, waarbij je een woord herhaalt met steeds groter wordende tussenpozen.

Een andere methode is de loci-methode, waarbij je een ezelsbruggetje bedenkt, bijvoorbeeld een object dat gerelateerd is aan het woord, en je deze levendig voorstelt samen met de vertaling in een ruimtelijke omgeving. Met deze methode kan je “Voiture” leren door het laatste deel “ture” te pakken en je voor te stellen dat er een excentrieke man door een autoraampje aan het turen is. Wanneer je dit plaatje vervolgens voorstelt in een bekende omgeving zoals je woonkamer, dan kan je de vertalingen later terugvinden door in gedachten door je huis te lopen.

Maar: zelfs met deze methoden hebben veel scholieren en studenten moeite om woordjes te leren. Kunnen zij geholpen worden om beter te leren?

Memrise-prijs
De optimale methode vinden om woordjes te leren is de missie van het bedrijf Memrise, dat is opgericht door een geheugenatleet en een neurowetenschapper. Vorig jaar oktober hebben zij een competitie opgezet die wetenschappers uit de hele wereld uitdaagt om de beste methode te vinden om 80 Litouwse woorden binnen een uur te leren. Deze oproep intrigeerde mijn collega, geheugenwetenschapper Marlieke van Kesteren, die een team nieuwsgierige geesten bij elkaar bracht om de uitdaging aan te gaan. Samen hebben we verschillende ideeën samengevoegd tot een computerprogramma dat uiteindelijk meer leek op een leuk woordenspelletje dan op een geheugentest.

We testten ons programma op proefpersonen en kwamen erachter dat ze woordjes leren leuker vonden dan ooit tevoren. Dit zagen we terug in hun score: sommige proefpersonen konden zich een week later bijna alle 80 woorden herinneren. Met deze resultaten ging ons team naar de finale van de Memrise competitie – en nu kun jij ook meedoen!

Zelf uitproberen?
Wil je ontdekken welke methoden we gebruikt hebben? Ben je nieuwsgierig om te zien hoeveel woordjes jij kunt leren in een uur? In de finale worden de verschillende methoden op de proef gesteld. Door JOU! Je kan je hier nu opgeven. Er zijn vijf verschillende programma’s die je kan uitproberen, elk met een andere benadering.

Natuurlijk hopen we dat ons programma het beste werkt. Maar we hopen vooral dat je nieuwe studievaardigheden leert zodat woordjes leren iets minder saai wordt!

Hoe niet te stampen voor je examen
Klik hier voor de vijf finale methoden van de Memrise competitie

Deze blog is geschreven door Ruud Berkers, samen met Marlieke van Kesteren. Zij doen onderzoek naar leren en geheugen en maken deel uit van een team dat in de finale van de Memrise-prijs zit. De andere teamleden zijn Anke Marit Albers, Gesa van den Broek, Nils Müller en geheugenatleet Boris Konrad.