Donders Wonders Blog

De tijd gaat sneller als we ouder worden

Ons brein is er goed in onze 10-jaar oude herinneringen te laten voelen als gisteren. De tijd kan vliegen! Maar is er een biologische reden voor deze illusie?

Onze levens worden gekenmerkt door de constante “tik-tak” van de klok. Maar onze hersenen maken dat we hier anders over denken.

Plaatje van Pexels (CC0 1.0).

Tijd beweegt zich constant, en snel. Velen van ons zijn echter verbaasd op het moment dat we ons realiseren dat ons eerste jaar op de middelbare school inmiddels 15 jaar geleden is (daadwerkelijke aantal kan variëren), of dat het 21 jaar geleden is dat we in de bioscoop zaten te huilen bij Titanic (of boos, want ze pasten best allebei op dat stuk hout!). Het is moeilijk om toe te geven dat vele dierbare gebeurtenissen ver in het verleden liggen. Dit kan simpelweg een gevolg zijn van het lezen van te veel “Je gaat je oud voelen als je dit ziet…” artikelen. Maar het concept van tijd is al lange tijd zeer interessant voor wetenschappers. En ook al is er nog steeds geen antwoord, er is bewijs dat wijst op een diepere verklaring voor dit fenomeen.

Lange-termijn geheugen: wat maakt dat we naar het verleden kijken

Wanneer we denken aan herinneringen van enkele jaren terug, spreken we over het lange-termijn geheugen. Alle lange-termijn herinneringen begonnen eens als korte-termijn herinneringen; deze ontstaan meteen na een gebeurtenissen. Het merendeel hiervan verdwijnt en enkele maken de overgang naar lange-termijn herinneringen en blijven jaren hangen. Deze overgang wordt vaak getriggerd door emoties. De emoties die we voelen, vooral wanneer ze erg sterk zijn, helpen ons dingen uit het verleden te herinneren, goed en slecht.

Verandert ons perspectief van tijd als we ouder worden? Het voortdurende dilemma

Het idee dat ons perspectief van tijd verandert als je ouder wordt gaat terug tot werken uit de 19e eeuw. In deze teksten wordt beweerd dat onze kindertijd en adolescentie vol met nieuwe ervaringen en “eerste keren” zitten die een diepe indruk maken op onze herinneringen. Wanneer we ze ons dan herinneren maken ze ons bewust van de verstreken tijd. Deze episodes worden minder frequent als we ouder worden en we het verstrijken van de tijd niet meer zo ervaren. Er is vandaag de dag nog weinig bewijs dat dit idee bevestigt. Er zijn studies die verschillen rapporteren over het lange-termijn geheugen en perspectief van tijd bij kinderen in vergelijking met volwassenen. Maar andere onderzoekers beweren dat nieuwe levenservaringen en het aantal routines dat je opgebouwd hebt meer zeggen over je perspectief van tijd dan het daadwerkelijk ouder worden. Er zijn zelfs studies met tegenovergestelde bevindingen die laten zien dat ouderen een vergroot bewustzijn van het verstrijken van tijd hebben. Dit wordt toegewezen aan het verdriet dat zij voelen bij het wonen in een bejaardentehuis.

Het lijkt erop dat het gevoel van de tijd die vliegt een meer ingewikkelde verklaring behoeft dan we eerst dachten (als er überhaupt één is!). Zolang er nog geen antwoord is kunnen we genieten van deze goede herinneringen, wanneer ze ook gemaakt zijn!

Dit blog is geschreven door João, bewerkt door Annelies en Monica, vertaald door Jill en Felix