Donders Wonders Blog

F.C. Donders (geen voetbalclub)

2018 markeert de 200ste verjaardag van de naamgenoot van ons instituut: Franciscus Cornelis Donders. Ter ere van hem geven wij een feest! Waarom vieren we dit? En moet je gaan? (Ja!)

Het is niet alleen twee eeuwen geleden dat Donders geboren werd, maar het is ook 10 jaar geleden dat het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour opgericht werd. Onze feestcommissie heeft een fantastische fuif voor ons georganiseerd en dit kostte, net als de oprichting van ons instituut, een hoop toewijding en samenwerking. Je kunt je afvragen waarom zo’n ambitieus feest nodig is. Zoals Harold Bekkering, hoofd van het Donders Instituut, zegt: “Er is geen betere manier om teamwork te starten dan met een feestje”. En dat zijn wij met hem eens.

Mensen zijn sociale wezens en dit soort evenementen geeft collega’s de kans om met elkaar te integreren en hechtere relaties te vormen door elkaar beter te leren kennen. Feesten zijn een vrijetijdsbesteding die ons tijd en ruimte geven voor meer persoonlijke interactie en het uitwisselen van informatie. Onderzoekers hebben laten zien dat meer van deze werk gerelateerde sociale activiteiten (bijvoorbeeld bedrijfsuitjes en praten over niet-werk gerelateerde onderwerpen met collega’s) zijn geassocieerd met hechtere banden tussen collega’s. Wanneer we niet op het werk zijn hebben we de neiging meer open te worden over ons persoonlijke leven en over de non-werkrollen die we hebben. Studies naar zelfonthulling laten zien dat het delen van kleine stukjes van je persoonlijke leven zorgt voor een hechter gevoel naar elkaar en dit vergroot de mate waarin men elkaar mag. Daarbij heeft de band tussen collega’s een significante invloed op werk-uitkomsten, zoals groepsprestatie, aanwezigheid en turnover rates.
Feesten en sociale bijeenkomsten zijn inderdaad belangrijk voor alle werkomgevingen, vooral gegeven het samenwerkingskarakter van wetenschap en onderzoek. “We gaan vaak naar het werk en raken bevriend met collega’s, maar het is erg leuk ze ook eens in een andere omgeving te zien, in een gezellige atmosfeer” zegt Bekkering.

Het Donders Instituut, evenals de rest van het veld van de neurowetenschappen, bestaat uit mensen van allerlei verschillende achtergronden: Engineers, natuurkundigen, psychologen, wiskundigen, biologen, etc. Net als onze werkomgeving is het Donders 200 feest* gepland als een benadering tot samenwerking. De feestcommissie bestaat uit PhD studenten, postdocs en professoren, allen met verschillende achtergronden en meningen over wat een goed feest is – van het type muziek dat gespeeld wordt, de venue, tot hoe we de ruimte invullen. Volgens Bekkering, “Het feest zelf is een reflectie van de diversiteit en de make-up van het Donders Instituut.” Mensen die aanwezig zullen zijn op het Donders 200 feest zullen dus kunnen genieten van verschillende typen muziek en kunnen socializen op hun eigen manier; of ze nou meer genieten van kletsen of van dansen!

Het merendeel van de wereldpopulatie (58%) spendeert ongeveer eenderde van zijn leven op het werk. Als je de volgende keer op kantoor komt, probeer je collega’s eens (nog) wat beter te leren kennen, en vice versa.

* Ben jij een (voormalig) Donders medewerker of alumnus? Registreer hier voor het feest.

Geschreven door Christienne Gonzales Damatac
Bewerkt door Annelies van Nuland