Harriette Koop: Wetenschapscommunicatie op het Donders

This post is also available in Engels.

Harriette Koop was de public outreach officer van het Donders Instituut en manager van Donders Wonders voor 2.5 jaar. Voordat ze vertrekt vragen we haar naar haar gedachten over wetenschapscommunicatie.

  1. Wat is je achtergrond? Wat heb je gestudeerd en/of wat deed je voor je naar het Donders kwam?

Ik ben begonnen met neurobiologie aan de Radboud Universiteit maar halverwege mijn onderzoeksmaster merkte ik dat ik mezelf geen carrière als neurowetenschapper zag maken. Dus ik besloot te switchen naar een master-programma aan de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam: Wetenschap & Communicatie. Via een stage bij de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) kwam ik terecht als wetenschapsjournalist voor het Nederlandse wetenschappelijke radioprogramma De Kennis van nu (nu ‘Focus’ genoemd). Toen de vacature voor public outreach officer bij het Donders Instituut voorbijkwam reageerde ik meteen. Het was erg fijn om terug op het Donders te zijn in een volledig nieuwe en andere positie.

  1. Wat voor type werk heb je op het Donders gedaan? Kun je wat projecten noemen waarbij je betrokken bent? Wat zijn je dagelijkse taken?

Mijn werk op het Donders is altijd erg divers geweest. Het ging vooral om organisatorische taken: ik organiseerde bijvoorbeeld de Donders Open dag in 2016 en dit jaar heb ik allerlei publieke colleges en activiteiten voor basis- en middelbare scholen georganiseerd voor de viering van de 200ste verjaardag van F.C. Donders. Ik was ook betrokken bij de kleine F.C. Donders exhibitie die is opgezet in het anatomisch museum t/m 29 juni. Maar natuurlijk waren er ook kleinere taken, zoals nieuwsitems schrijven en promotiemateriaal maken voor het Donders. En, last but not least, ik coördineerde het Donders Wonders blog-team!

Harriette Koop, (recente) public outreach officer van het Donders Instituut en manager van Donders Wonders.

  1. Wat zijn voorbeelden van dingen die je leuk vond aan je werk en waarom? Kun je ook voorbeelden geven van dingen die je niet leuk vond en hoe je ze zou veranderen?

De variëteit aan taken en projecten is iets dat ik erg leuk vond aan mijn werk op het Donders. Mijn dagen waren nooit hetzelfde. Ook het samenwerken met gepassioneerde onderzoekers om een groots evenement te organiseren voor het algemene publiek of voor scholen, en om te zien hoe zij genieten van zo’n dag is altijd erg belonend. Daarbij voorziet het Donders een werkomgeving die mensen vrijlaat om te experimenteren (zowel in de context van wetenschap als in wetenschapscommunicatie). Ik heb dit altijd ervaren als een erg plezierige werkomgeving.

Iets dat ik wat minder leuk vond aan mijn baan was dat ik wat geïsoleerd was in mijn positie. Ik had geen communicatie-collega’s met wie ik kon sparren, wat het soms wat moeilijk maakte om oplossingen te vinden of dingen vanuit een ander perspectief te zien. Maar over de jaren is dit veranderd door meer samenwerking met communicatie collega’s van de universiteit en het medisch centrum.

  1. Op wat voor type projecten, mediakanalen, evenementen, etc. denk je dat een neurowetenschappelijk onderzoeksinstituut zoals Donders zich moet focussen in de toekomst? Wat is de toekomst van public outreach voor wetenschappers?

Natuurlijk is (wetenschaps)communicatie een steeds veranderend veld door veranderingen in de maatschappij. Om verbonden te blijven met de niet-wetenschapswereld is het belangrijk om dit bij te houden. Onderzoekers moeten uitreiken naar allerlei groepen op nieuwe manieren die passen bij hoe mensen momenteel communiceren in de maatschappij (inclusief nieuwe mediakanalen, festivals, debatten en andere evenementen). Ook vind ik het belangrijk dat wetenschappers met niet-wetenschappers in contact komen, via wat voor kanaal dan ook, omdat een gesprek aangaan nieuwe inzichten oplevert. Natuurlijk is niet elke wetenschapper zo welbespraakt of creatief als anderen die gemakkelijk praatjes geven of blogs schrijven, bijvoorbeeld. Ik denk daarom dat universiteiten en instituten een grote rol kunnen spelen in het helpen bij een passend communicatiekanaal voor elke individuele wetenschapper.

  1. Wat voor advies of wijze woorden wil je aan onderzoekers (zoals de Donderians) geven?

Geen woorden van wijsheid helaas, maar misschien wat advies: ben je een wetenschapper en wil je graag je onderzoek communiceren maar weet je niet hoe? Maak je hier geen zorgen over maar neem contact op met de communicatieafdeling van jouw instituut/universiteit/organisatie. Deze mensen zijn er om je te helpen een manier van communiceren te vinden die comfortabel voor jou is.

En tegen de Donders Wonders bloggers specifiek zou ik willen zeggen dat ik het fantastisch vond om met dit team van jonge, creatieve en gepassioneerde onderzoekers te werken. Jullie zijn een voorbeeld voor jullie mede-onderzoekers. Keep up the good work!

Dit blog is geschreven door MarishaBewerking door Monica. Vertaling door Jill en Rowena.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *