Donders Wonders

MagniShoot – Een educatieve game ontwikkeld in 24 uur

Deze herfst vindt de tweede Donders Education Hackathon plaats. Daar zullen wetenschappers, programmeurs en leraren 24 uur lang werken aan het ontwikkelen van educatieve games. Florian Krause, lid van het winnende team van vorig jaar, schrijft over zijn ervaring en over de app die hij met zijn team heeft ontwikkeld.

“Als onderzoeker in cognitieve neurowetenschap en ontwikkelaar van open source software voor wetenschappelijke doeleinden (Expyriment), greep ik direct de kans om mee te doen aan de Donders Education Hackathon. Het was mijn eerste Hackathon en na mijn ervaring kan ik mensen alleen maar aanraden om mee te doen met de komende editie.

Tijdens mijn PhD onderzocht ik de rol van het lichaam in het begrijpen van numerieke concepten en ondertussen ontwikkelde ik een interesse in de educatieve toepassingen van dit nieuwe onderzoeksveld. Ik stichtte een team met een goede vriend en collega van het Donders Instituut; Daniel Sheppard, wie eerder gedoceerd heeft in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast sloten ook twee erg gemotiveerde en getalenteerde Cognitieve Science studenten van de universiteit van Osnabrueck aan; Renato Garita en Hamza Kebiri.

(Langzaam) ideeën in acties veranderen

De eerste paar uur van de Hackathon waren vrij vermoeiend omdat we veel verschillende potentiele ideeën bespraken. Het was pas ongeveer na het avondeten dat we daadwerkelijk wat code begonnen te schrijven. Daarentegen, na een intensieve nacht werken en met nog maar een paar minuten op de teller voor de deadline in de volgende ochtend hadden we een werkend prototype van de game die we ‘MagniShoot’ hebben genoemd.

In “MagniShoot” leren kinderen getallen door ze te linken aan iets wat ze met hun lichaam kunnen waarnemen, zoals kracht en grootte. De speler knapt ballonnen kapot door een getalwaarde te maken door bijvoorbeeld te swipen, pinchen of drukken op het scherm.

Getallen leren met het lichaam

Iets abstracts leren, zoals getalgrootte, vereist een concrete aanpak in de klas. Jarenlang hebben wetenschappers aangenomen dat we getallen begrijpen door het ruimtelijk organiseren van de getallen langs een zogenoemde ‘mentale getallenlijn’. In het basisonderwijs wordt vaak een getekende lijn gebruikt als methode om getallen te helpen visualiseren en om basisprincipes van rekenen te leren.

Echter, steeds meer wetenschappers suggereren dat we nummers ook relateren aan allerlei andere maten die we kunnen meten met ons lichaam, zoals kracht en grootte. In hoeverre iemand van deze representaties gebruik maakt lijkt te verschillen per persoon.

Naar aanleiding van dit onderzoek ontwikkelden we een prototype van een app waarin kinderen numerieke concepten leren door ze actief te koppelen aan zowel een getallenlijn, maar ook aan andere lichamelijke ervaringen. Met het laten knappen van ballonnen worden kinderen op een speelse manier uitgedaagd om handmatig waarden van getallen te produceren en manipuleren. Dit kan bijvoorbeeld door te swipen, pinchen of te drukken op het scherm, of door het apparaat te draaien.

Momenteel zijn we de mogelijkheden aan het bekijken om de game verder te ontwikkelen en geavanceerder te maken. We willen bijvoorbeeld proberen om automatisch een scoreprofiel te laten maken zodat ouders en docenten mee kunnen kijken. Ook willen we kijken of we de game zo kunnen maken dat hij zich aanpast naar iemands persoonlijke prestatie of leerdoelen.

Bekijk deze video voor een demonstratie van de game aan het eind van de Donders Education Hackathon.

Verrassende resultaten

Ik was ontzettend verrast door de hoge kwaliteit van de oplossingen die alle teams bedacht hadden tijdens de Hackathon. Na 24 uur hard werken voelden we ons uiteindelijk erg voldaan en tevreden. Niet omdat mijn team een prijs had gewonnen, maar vanwege het feit dat we samen in groepjes zoveel hebben kunnen bereiken in zo een korte tijd.”

De Donders Hackathon is open voor mensen met allerlei achtergronden. Meer informatie over de editie van dit jaar vind je op: www.ru.nl/dondershackathon.

Geschreven door: Florian Krause. Vertaald door: Rowena Emaus.

Aanvullende literatuur:

Krause, F., Lindemann, O., Toni, I., & Bekkering, H. (2014). Different brains process numbers differently: structural bases of individual differences in spatial and nonspatial number representations. Journal of Cognitive Neuroscience, 26(4), 768–776.

Walsh, V. (2014). A Theory of Magnitude Oxford Handbooks Online A Theory of Magnitude : The Parts that Sum to Number, (December), 1–12. http://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199642342.013.64