Hoe jij je wél aan je goede voornemens kun houden

This post is also available in Engels.

Op Nieuwjaarsdag besluiten veel mensen om hun leven flink te veranderen. Maar in de weken daarna vallen de meesten weer terug in hun oude gewoontes. Wat kunnen we hieraan doen?

In mijn vorige blog legde ik uit dat het moeilijk is om je aan je goede voornemens te houden omdat je wilskracht van tijd tot tijd verandert. Maar als we niet op onze wilskracht kunnen vertrouwen, wat kunnen we dan doen om ons leven blijvend te veranderen? Het antwoord: verander je omgeving.

Onze directe omgeving bepaalt in hoge mate ons gedrag. Dit overzichtsartikel in het Amerikaanse Science Magazine vat de meest effectieve manieren samen om je omgeving in te zetten voor gedragsverandering:

1. Maak het makkelijk om gewenst gedrag te vertonen
Uit onderzoek is gebleken dat mensen meer salade eten in een cafetaria als de saladebar makkelijk te bereiken is. Je kunt dit gegeven zelf toepassen door gezond eten in je huis te bewaren op plekken waar je makkelijk bij kunt. En ongezond eten op plaatsen die moeilijk te bereiken zijn.

water_from_above_smallerAls je meer water wilt drinken, zorg dan dat je op je werk altijd een flesje of glas water voor je neus hebt staan. Als er water voor je staat, drink je meer water. Zo simpel is het.
Foto via
L’imaGiraphe (en travaux)

2. Maak je gewenste gedrag toegankelijk
Als er meer gezonde eet- en drinkopties beschikbaar zijn in cafetaria’s en automaten, kopen mensen meer gezonde producten. Het is een simpel maar effectief principe. Je kunt dit bijvoorbeeld toepassen door zelf meer gezonde etenswaren in huis te halen en ongezonde producten weg te gooien.

3. Vermijd ongezonde prikkels
Wees je bewust van de informatie waar je iedere dag aan blootstaat. Het is bijvoorbeeld bekend dat mensen meer snacken tijdens een film met een reclameblok over eten, dan tijdens een film met reclames die niets met eten te maken hebben. Als je onnodig snacken wilt voorkomen, kun je er dus voor kiezen om films zonder reclame te kijken (bijvoorbeeld door een film te streamen in plaats van hem op tv te kijken).

4. Creëer je eigen gezonde prikkels
Je kunt ongezonde prikkels in je omgeving vervangen door herinneringen aan je goede voornemens. Bijvoorbeeld: kinderen vinden groente vaak niet lekker, en eten er dus weinig van. Maar toen onderzoekers leuke nieuwe namen bedachten voor groentes, of stickers op de groente plakten, hadden kinderen in de onderzoeksgroep ineens veel meer zin in groente.

Mogelijk kun je gezond eten toevoegen aan gerechten die je lekker vindt, zodat je positieve verbanden legt met gezonde producten. Ook kun je fruit in een mooie schaal uitstallen, zodat je er vaker naar kijkt en er eerder van eet.

Je kunt deze principes overal op toepassen!
Om je eigen gedrag in de goede richting te sturen, kun je de gewenste keuzes en acties toegankelijker maken, kun je slechte prikkels vermijden en goede prikkels smeden. De voorbeelden hierboven zijn van toepassing op gezond eten, maar je kunt deze principes voor ieder doel inzetten. En zo houd je je makkelijker aan je goede voornemens. Succes!

PS. Natuurlijk kun je ook bepaalde gewoontes creëren om je te helpen je doelen te bereiken! Lees daar meer over in deze blog.

Deze blog is geschreven door Marisha. Redactie: Mahur. Vertaling: Jeroen.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *