Creatiever tijdens de Vierdaagse

Vanaf morgen is Nijmegen wederom het decor van het grootste wandelevenement van Nederland: de Vierdaagse. Meelopen zorgt voor eeuwige roem, een gevoel van saamhorigheid en een stimulans om je conditie een flinke boost te geven. Maar er is meer: onderzoek laat namelijk zien dat wandelen creatiever maakt.

9640901999_69b2bd2eec_zFoto door Zowie08 (CC BY 2.0 licentie)

Je kent het vast wel: je zit met een probleem dat je maar niet opgelost krijgt en als je opstaat van je bureau om koffie te halen, dient de oplossing zich plotseling aan. Of misschien heb je wel eens gemerkt dat vergaderingen productiever zijn als je met collega’s buiten een wandelingetje maakt. Dit viel ook onderzoekers Marily Oppezzo en Daniel Schwartz van Stanford University op tijdens hun brainstormsessies in de buitenlucht. Ze besloten dit verder te onderzoeken.

Wandelen in het lab
De Amerikaanse onderzoekers lieten proefpersonen op hun eigen, rustige tempo op een loopband lopen. Zij kregen daarbij de opdracht om zoveel mogelijk manieren te bedenken om alledaagse voorwerpen te gebruiken. Een proefpersoon hoorde bijvoorbeeld het woord ‘knoop’ en bedacht dat je deze niet alleen kunt gebruiken om een blouse dicht te maken, maar ook als minuscuul vergiet of om à la Hans en Grietje een pad achter te laten.

De onderzoekers wilden hiermee testen hoe goed de proefpersonen waren in divergent denken. Bij divergent denken is het doel niet om het juiste antwoord te vinden, maar om zoveel mogelijk nieuwe, originele antwoorden te vinden. Zoals je ook in een eerder blog kunt lezen, is dit belangrijk voor creativiteit.

Lopend op de band bleken proefpersonen meer creatieve toepassingen te bedenken dan wanneer ze deze taak zittend uitvoerden. De positieve invloed van wandelen op creativiteit bleek zelfs nog even door te werken als proefpersonen daarna gingen zitten.

Wandelen in de buitenlucht
Het lijkt er dus op dat wandelen, zelfs als dat in het lab gebeurt, de creativiteit verhoogt. Maar wat gebeurt er als mensen buiten wandelen? In een vervolgexperiment liepen proefpersonen over de campus van de universiteit. Nu bleken ze met nóg meer nieuwe ideeën te komen, maar de kwaliteit daarvan was niet per se beter dan binnen. Wandelen en buiten zijn blijken dus elk op hun eigen manier de creativiteit te beïnvloeden.

4daagvec1Afbeelding door Nietzsche Lam

Mogelijke mechanismen
Hoe de toename in creativiteit precies ontstaat, weten de onderzoekers niet. Het is bekend dat ouderen die veel bewegen cognitief beter functioneren, maar dat lijkt samen te hangen met langdurige veranderingen in de hersenen. Voor de kortdurende effecten in deze studie moet de verklaring elders gezocht worden. Zo kan het bijvoorbeeld dat mensen creatiever worden doordat het wandelen het humeur verbetert of doordat de doorbloeding van de hersenen toeneemt.

Hoe het ook werkt, als je meeloopt met de Vierdaagse is het vast goed om te weten dat je na vier dagen misschien niet alleen thuiskomt met blaren en spierpijn, maar ook vol inspiratie en met nieuwe ideeën.

Bronartikel over wandelen en creativiteit

Dit blog is geschreven door Lieke Heil. Lieke is promovenda bij het Donders Instituut, waar ze onderzoek doet naar de processen in de hersenen die ervoor zorgen dat we bewegingen van andere mensen kunnen begrijpen.