Medicijnen tegen ADHD werken slechts tijdelijk

ADHD medicatie heeft op de lange termijn geen positieve effecten op de leerprestaties van kinderen. Dat concludeert Katherine Sharpe die eerdere onderzoeken over de effecten van deze medicatie op een rij zet. Haar onderzoek is onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

Foto gemaakt door “Sponge” (CC BY-SA 3.0 licentie via Wikimedia Commons)

Medicijnen als Ritalin en Concerta kunnen ADHD-symptomen sterk verminderen. Zij worden dan ook veel voorgeschreven aan kinderen met de diagnose ADHD. Het helpt ze te kalmeren en zich beter te concentreren in de klas, wat de leerprestaties ten goede komt. Of de medicatie blijvend de leerprestaties verhoogt, zoals de verkopers ervan beweren, is de vraag.

Eerder onderzoek
Veel van de genoemde onderzoeken laten zien dat verbeteringen in leerprestatie door ADHD medicatie van tijdelijke aard zijn en geen garantie bieden voor hogere leerprestaties op de lange termijn. Volwassenen die als kind medicijnen kregen voor hun ADHD symptomen, presteren niet beter dan mensen die als kind niet op medicatie zijn gezet. Al na één jaar is er bijna geen verschil te zien tussen de cijfers of sociale vaardigheden van kinderen met en zonder medicatie. In de paar onderzoeken die wel een langetermijneffect laten zien, gaat het om slechts kleine, niet significante verbeteringen in leerprestaties. De kloof tussen kinderen met en zonder ADHD blijft.

Volgens onze expert
Jan Buitelaar, hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie verbonden aan het Donders Instituut, bevestigt Sharpe’s conclusie: “De effecten van medicatie op cognitie en leerprestaties zijn beperkt en inconsistent. Ze verbeteren vooral taakhouding en taalgedrag. Kinderen werken dus beter. Ze bewegen minder, raken minder snel afgeleid, en maken misschien meer opgaven. Maar het niveau van presteren is niet per se beter of hoger.”

Meer dan concentratie
Katherine Sharpe benadrukt het idee van onderzoekers dat de verminderde leerprestaties van kinderen met ADHD niet alleen het gevolg zijn van hun concentratieprobleem. De medicatie kan de concentratie verbeteren, maar bestrijdt andere problemen, zoals leerstoornissen, niet. Ook bij opdrachten waarbij niet de concentratie, maar juist flexibel denken belangrijk is, helpt medicatie niet.

Bronartikel

Dit blog is geschreven door Lieneke.